ေဂါတမဗုဒၶ
အိႏၵိယနိုင္ငံ၊ ဥတၱရပေဒသျပည္နယ္ မိဂဒါဝုန္ရွိ ဗုဒၶ႐ုပ္တု (၄ ရာစုေခတ္လက္ရာ)
ဘာသာ ဗုဒၶဘာသာ
ေက်ာ္ၾကားမႈ ဗုဒၶဘာသာ တည္ေထာင္သူ
အျခားအမည္မ်ား သိဒၶတၳေဂါတမ၊ စၾကာမုနိ
ပုဂၢိဳလ္ေရးရာ
ေမြးဖြား ဘီစီ ၅၆၃ သို႔ ၄၈၀[၁][၂]
လုမၺိနီ၊ သကၠတိုင္း
ကြယ္လြန္ ဘီစီ ၄၈၃ သို႔ ၄၀၀ (သက္ေတာ္ ၈၀)
ကုသိနာ႐ုံျပည္၊ မလႅတိုင္း [note ၁]
အိမ္ေထာင္ဖက္ ယေသာဓရာ
သားသမီး
ရာဟုလာ
မိဘ
သုေဒၶါဒနမင္းႀကီး (father)
မယ္ေတာ္မာယာ (mother)
Senior posting
ယခင္လူ ကႆပဘုရား
ဆက္ခံသူ ေမေတၱယ်ဘုရား
ဘာသာတရား
ဗုဒၶဘာသာ
Lotus-buddha.svg
သမိုင္း
ဗုဒၶဝင္ - သမိုင္း - သဂၤါယနာမ်ား
ဘုရားမ်ား
ႏွစ္က်ိပ္ရွစ္ဆူ- ကကုသန္ဘုရား- ေကာဏဂုံဘုရား- ကႆပဘုရား-ေဂါတမဘုရား၊
ဆရာ (အစရိယ)
သိဒၶတၳေဂါတမ - ဘိကၡဳ (ရဟန္း) - ဘိကၡဳနီ (သီလရွင္)
လကၡဏာေရးသုံးပါး
အနိစၥ - အနတၱ - ဒုကၡ
ရတနာသုံးပါး
ရတနာသုံးပါး-ဗုဒၶ - ဓမၼ - သံဃာ
အယူဝါဒ
သစၥာေလးပါး - ခႏၶာငါးပါး - ငါးပါးသီလ - သီတင္းသီလ
တိပိဋကႏွင့္က်မ္းစာမ်ား
တိပိဋက (ဝိနည္းပိဋကတ္ - သုတ္ပိဋကတ္ - အဘိဓမၼာပိဋကတ္)
အဆင့္မ်ား
ပုထုဇဥ္၊ ကိုရင္၊ ရဟန္း၊ ေသာတာပန္၊ သကဒါဂါမ္၊ အနာဂါမ္၊ ရဟႏၲာ၊ ဧတဒဂ္၊ ဘုရား၊ နိဗၺာန္
က်င့္စဥ္မ်ား
သမထ၊ ဝိပႆနာ၊ သတိပ႒ာန္၊ ဓုတင္၊ ကမၼ႒ာန္း၊ ဒုကၠရစရိယာ၊ နိကာယ္ ငါးရပ္၊
ဂါထာမ်ား
က်င့္ဝတ္၊ သုတ္ေတာ္၊ ဂုဏ္ေတာ္၊ ဂါထာေတာ္၊ ဘုရားပင့္၊ ဩကာသ၊ ပုတီးစိပ္နည္း၊
ဂိုဏ္းမ်ား
ေထရဝါဒ - မဟာယာန-တိဘက္ဗုဒၶဘာသာ
နိုင္ငံႏွင့္ေဒသမ်ား
ဓမၼစၾကာ
ေဂါတမဗုဒၶ[၄] (ဘီစီ ၅၆၃/၄၈၀ ခန႔္– ၄၈၃/၄၀၀ ခန႔္) သိဒၶတၳေဂါတမ[၅] စၾကမုနိဗုဒၶ,[၆][၇] သို႔မဟုတ္ ဗုဒၶ သည္ ဤ ဘဒၵကမၻာ တြင္ ပြင့္ေတာ္မူခဲ့ေသာ ကကုသန္ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား၊ ေကာဏဂုံ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား၊ ကႆပ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား၊ ေဂါတမ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား ဟူ၍ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား(၄) ဆူတြင္ ေနာက္ဆုံး ပြင့္ေတာ္မူခဲ့ေသာ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား ျဖစ္သည္။
မာတိကာ
၁ ဗုဒၶဝင္
၁.၁ ဗ်ာဒိတ္ခံယူေတာ္မူပုံ
၁.၂ ဖြားေတာ္မူပုံ
၁.၃ အမည္ေပးေတာ္မူပုံ
၁.၄ ၾကင္ရာေတာ္ေရြးခန္း
၁.၅ ထီးနန္းစံေတာ္မူခန္း
၁.၆ သံေဝဂယူေတာ္မူခန္း
၁.၇ ေတာထြက္ေတာ္မူပုံ
၁.၈ ဒုကၠရစရိယာက်င့္ေတာ္မူခန္း
၁.၉ မာရ္နတ္ကို ေအာင္ေတာ္မူခန္း
၁.၁၀ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူပုံ
၁.၁၁ ဓမၼစၾကာတရားေဟာေတာ္မူျခင္း
၁.၁၂ သာသနာျပဳေတာ္မူျခင္း
၁.၁၃ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူျခင္း
၂ မွတ္စုမ်ား
၃ က်မ္းကိုး
၄ ျပင္ပလင့္ခ္မ်ား
ဗုဒၶဝင္
ဗ်ာဒိတ္ခံယူေတာ္မူပုံ
ဘုရားေလာင္းသည္ ဗ်ာဒိတ္ခံယူမည့္ဘ၀၌ အမရ၀တီမည္ေသာ မင္းေနျပည္ေတာ္ဝယ္ သုေမဓါ အမည္ရွိေသာ သူေဌးသား ျဖစ္ခဲ့သည္။ သူ၏ အမိအဖတို႔သည္ သူငယ္ရြယ္စဥ္ကပင္ ေသဆုံးၾကရာ ေရႊေငြ ပစၥည္းဥစၥာ မ်ားစြာ က်န္ရစ္ခဲ့သည္။ ပညာတတ္ေျမာက္၍ တစ္ဆယ့္ေျခာက္ႏွစ္အရြယ္ေရာက္ေသာအခါ ဘ႑ာထိန္းအမတ္က ပစၥည္းအား လုံးကို သူ႔အား လႊဲအပ္ေလသည္။ သုေမဓါသူေဌးသားေလး စဥ္းစားသည္မွာ "ငါ၏ ဘိုးဘြားမိဘတို႔သည္ ပစၥည္းကို ရွာ႐ုံသာ ရွာတတ္၍ ယူမသြားတတ္ၾကပါတကား။ ငါသည္ စြန႔္ၾကဲေပးကမ္း၍ ကုသိုလ္ကို ငါ့ေနာက္ပါေအာင္ ယူသြားမည္။" ဤသို႔စဥ္းစားၿပီးလၽွင္ ရတနာတိုက္တို႔ကို ဖြင့္၍ "အလိုရွိသူတို႔ ယူၾကကုန္ေလာ့" ဟုေႂကြးေၾကာ္ကာ မိမိ၏ စည္းစိမ္အားလုံးကို လႉဒါန္းေလသည္။ ထို႔ေနာက္ ဟိမဝႏၲာေတာသို႔ ထြက္ခြါကာ ရေသ့ ရဟန္း ျပဳသည္။
ဘုရားေလာင္း သုေမဓာရွင္ရေသ့သည္ ဈာန္အဘိညာဥ္ရ၍ ေကာင္းကင္ခရီးျဖင့္ ႂကြသြားစဥ္ ဒီပကၤရာ ျမတ္စြာဘုရား ႂကြေတာ္မူရန္ ရမၼာၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားတို႔ လမ္းျပင္ေနၾကသည္ကို ျမင္ရ၍ ေကာင္းကင္မွဆင္းကာ မိမိ လည္း ပါဝင္လုပ္အားေပးလိုေသာေၾကာင့္ ေနရာတစ္ကြက္ ေတာင္းယူ ေလသည္။ ဘုရားေလာင္းရေသ့သည္ တန္ခိုးျဖင့္ ျပင္ဆင္လၽွင္ လြယ္ကူစြာၿပီးနိုင္ေသာ္လည္း ကိုယ္ျဖင့္ အပင္ပန္းခံ၍ျပဳမွ သာ၍အက်ိဳးမ်ားဖြယ္ ရွိေသာေၾကာင့္ သူမ်ားနည္းတူ ေျမကိုထမ္း၍ ရႊံ့ညြန္ဗြက္ကို ဖို႔ေနစဥ္ ရဟႏၲာေလးသိန္း ႏွင့္အတူ ဘုရားရွင္ ႂကြလာေတာ္မူေသာေၾကာင့္ ျပင္၍ မၿပီးေသးေသာ ရႊံ့ညြန္ေပၚမွာ မိမိကိုယ္ကို တံတားခင္း၍ ေမွာက္စင္းေနေလသည္။
ဤအခ်ိန္တြင္ သုမိတၱာမည္ေသာ အမ်ိဳးသမီးကလည္း ၾကာပန္းရွစ္စည္းတြင္ ၅ စည္းကို ရေသ့အား ဘုရားရွင္ကိုလႉရန္ေပး၍ ၃စည္းကို မိမိကိုယ္တိုင္ လႉဒါန္းေလသည္။ ဘုရားရွင္သည္ အနာဂတံသဉာဏ္ျဖင့္ အနာဂတ္ကို ဆင္ျခင္ေတာ္မူကာ "ဤရေသ့သည္ ေဂါတမဘုရား ျဖစ္လိမ့္မည္။ ဤအမ်ိဳးသမီးကား ပါရမီျဖည့္ဖက္ ျဖစ္လိမ့္မည္" ဟု ဗ်ာဒိတ္ေပးေတာ္မူသည္။ ထို႔ေနာက္ လႉဒါန္းထားေသာ ၾကာပန္းရွစ္စည္းကို ရေသ့အေပၚ ၾကဲျဖန႔္ကာ ရေသ့၏ နံပါးမွ ေရွာင္လႊဲ၍ ႂကြေတာ္မူေလ သည္။
ဖြားေတာ္မူပုံ
ဘုရားအေလာင္းသည္ ေလးသေခၤ်ႏွင့္ ကမၻာတစ္သိန္းတိုင္ေအာင္ ပါရမီျဖည့္၍ ဘုရားမျဖစ္မီ တစ္ဘ၀အလို၌ တုသိတာနတ္ျပည္ဝယ္ ေသတေကတု မည္ေသာ နတ္မင္း ျဖစ္ေလသည္။ ဘုရားေလာင္း နတ္မင္းသည္ နတ္စည္းစိမ္ကို ႏွစ္ေပါင္း ၅၇၆သန္းပတ္လုံး ခံစားေတာ္မူၿပီးေနာက္ နတ္သက္ေစ့၍ စုေတဖို႔ရန္ စုတိနိမိတ္ငါးပါးထင္လာေသာအခါ စၾကာ၀ဠာတိုက္တစ္ေသာင္းမွ နတ္ျဗဟၼာတို႔သည္ တုသိတာနတ္ျပည္သို႔ စုေပါင္းလာေရာက္ကာ ဘုရားျဖစ္ရန္ လူ႔ျပည္သို႔ ဆင္းသက္ဖို႔ ေလၽွာက္ထားေတာင္းပန္ ၾကသည္။ နတ္မင္းလည္း-
ကာလ - တစ္သိန္းတမ္းႏွင့္ တစ္ရာတမ္းတြင္းဟူေသာ ဘုရားျဖစ္ခ်ိန္ကာလကို ၾကည့္ျခင္း
ဒီပ - ဇမၺဴဒီပါေတာင္ကၽြန္းကို ၾကည့္ျခင္း
ေဒသ - မဇၩိမေဒသကို ၾကည့္ျခင္း
ကုလ - မင္းမ်ိဳး၊ ပုဏၰားမ်ိဳးတို႔တြင္ လူတို႔အေလးအျမတ္ျပဳေသာ အမ်ိဳးကို ၾကည့္ျခင္း
ဇေနတၱိယာအာယု - မယ္ေတာ္၏ အသက္ကို ၾကည့္ျခင္း
ဟူေသာ ၾကည့္ျခင္းႀကီးငါးပါးကို ၾကည့္ၿပီးေနာက္ လူ႔ျပည္၌ ပဋိသေႏၶေနဖို႔ရန္ ဝန္ခံေတာ္မူေလသည္။ ဝါဆိုလျပည့္ေန႔၌ မယ္ေတာ္မာယာသည္ နံနက္ေစာေစာကပင္ အလႉဒါနႀကီးကိုျပဳ၍ ဥပုသ္ေစာင့္ထိန္း ၿပီးလၽွင္ တိုက္ခန္းသို႔ဝင္၍ သလြန္ေတာ္၌ ေလ်ာင္းစက္အိပ္ေတာ္မူသည္။ အိပ္ေပ်ာ္ေနစဥ္ ေအာက္ပါအိမ္မက္ကို ျမင္မက္ေလသည္။
နတ္မင္းႀကီးေလးေယာက္တို႔သည္ မိဖုရားကို ဟိမဝႏၲာေတာ၌ရွိေသာ ေဆးဒန္းျမင္းသီလာ ေက်ာက္ဖ်ာ သို႔ သလြန္ႏွင့္တကြ ယူေဆာင္၍ အင္ၾကင္းပင္ႀကီးေအာက္၌ ခ်ထားၾကေလသည္။ ထို႔ေနာက္ နတ္မိဖုရား မ်ားက အန၀တတ္အိုင္သို႔ ေဆာင္ယူ၍ မိဖုရားကို ေရခ်ိဳးေပးၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ နတ္ဝတ္တန္ဆာမ်ား ဆင္ယင္ေပးကာ ေငြေတာင္အတြင္း၌ ရွိေသာ ေရႊဗိမာန္သို႔သြင္း၍ အိပ္ရာ၌ အိပ္စက္ၾကေစသည္။ ထိုအခါ ဘုရားေလာင္းဆင္ျဖဴေတာ္သည္ သူ၏ေနရာ ေရႊေတာင္မွ သက္ဆင္းကာ ေငြေတာင္သို႔ လာၿပီးလၽွင္ ေရႊဗိမာန္ သို႔ ဝင္ၿပီးေနာက္ မယ္ေတာ္၏ လက္ယာနံပါးကို ေဖာက္၍ဝင္သကဲ့သို႔ အိမ္မက္ျမင္မက္ေလသည္။ ထိုအခ်ိန္မွာပင္ မာယာေဒဝီ မိဖုရား၏ဝမ္း၌ ဘုရားေလာင္း ပဋိသေႏၶယူ ေလသည္။ အခ်ိန္ကာလမွာ မဟာသကၠရာဇ္ ၆၇ ခု ဝါဆိုလျပည့္ေန႔ ၾကာသပေတးေန႔ပင္ ျဖစ္သည္။
ဘုရားေလာင္းပဋိသေႏၶေန၍ ဆယ္လျပည့္ရာ ကဆုန္လျပည့္ေန႔တြင္ မယ္ေတာ္မာယာသည္ ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္မ်ားရွိရာ ေဒ၀ဒဟျပည္သို႔ သြားလိုပါေၾကာင္း သုေဒၶါဒနမင္းႀကီးအား အခြင့္ေတာင္းေလ သည္။ မင္းႀကီးသည္ ကပိလဝတ္ျပည္မွ ေဒ၀ဒဟျပည္သို႔ သြားရာလမ္းတစ္ေလၽွာက္လုံးတြင္ တန္ဆာဆင္ ေစ၍ မင္းခမ္းမင္းနားျဖင့္ ထြက္ေတာ္မူေစေလသည္။ ခရီးအၾကား၌ လုမၺိနီအင္ၾကင္းဥယ်ာဥ္ေတာ္ကို ေခတၱ ဝင္ေတာ္မူေလသည္။ မယ္ေတာ္မာယာသည္ အင္ၾကင္းကိုင္းကို လက္ျဖင့္ လွမ္းကိုင္လိုက္တုန္းမွာ ဝမ္းေတာ္ လႈပ္လာ ေသာေၾကာင့္ အဝတ္အကာအရံကို ကာရံေစ၍ မတ္မတ္ရပ္လ်က္သာပင္ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ကို ဖြားျမင္ေလသည္။ ဤအခ်ိန္သည္ မဟာသကၠရာဇ္ ၆၈ ခု (ဘီစီ ၆၂၃) ကဆုန္လျပည့္ ေသာၾကာေန႔ ျဖစ္သည္။
ဖြားျမင္ၿပီးေသာအခါ သုဒၶါဝါသျဗဟၼာ့ဘုံမွ ရဟႏၲာျဗဟၼာမင္းက ဇာတဘက္ျဖင့္ ခံယူ၍ မယ္ေတာ္ ၏ ေရွ႕၌ျပကာ "အရွင္မိဖုရား၊ ဝမ္းေျမာက္ေတာ္မူပါ။ သားရတနာကို ဖြားျမင္ပါၿပီ" ဟုဆို၏။ ထို႔ေနာက္ စတုမဟာရာဇ္နတ္မင္းႀကီးမ်ားက သစ္နက္သားေမြးထည္ျဖင့္ လွမ္းယူ၍ လူတို႔လက္ကို လွမ္းလိုက္ေလသည္။ ထို႔ေနာက္ လူတို႔လက္မွ ဆင္းလ်က္ ေျမ၌ တည့္မတ္စြာရပ္ေတာ္မူ၍ အရပ္ဆယ္မ်က္ႏွာသို႔ ရႈစားေတာ္မူေလရာ အားလုံးေသာနတ္ျဗဟၼာတို႔က အရိုအေသေပးၾကသျဖင့္ ေျမာက္အရပ္သို႔ ခုနစ္ဖဝါးႂကြ ၿပီးလၽွင္ "အေဂၢါဟမသၼိ ေလာကႆ" ( တစ္ေလာကလုံး၌ ငါသာလၽွင္ အျမတ္ဆုံး) ဟု ၾကဳံးဝါး၏။
ဘုရားေလာင္း ဖြားျမင္ေသာအခ်ိန္မွာပင္ ယေသာ္ဓရာမင္းသမီး၊ ညီေတာ္ အာနႏၵာ၊ ကာဠဳဒါယီ အမတ္၊ ဆႏၷအမတ္ေလာင္း တို႔ကိုလည္း အသီးသီးဖြားျမင္သည္။ က႑ကျမင္းကိုလည္း ေမြးသည္။ ေရႊအိုး ႀကီးေလးလုံးလည္း ေပၚေလသည္။ ေဗာဓိပင္လည္း ေပါက္သည္။
အမည္ေပးေတာ္မူပုံ
ဘုရားေလာင္း ဖြားျမင္သည္ၾကားသျဖင့္ ကပိလဝတ္ျပည္ႏွင့္ ေဒ၀ဒဟျပည္မွ ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္မ်ား စုေဝးေရာက္လာၾကၿပီး မာယာေဒဝီႏွင့္ ဘုရားေလာင္းကို ကပိလဝတ္ျပည္သို႔ ေခၚေဆာင္သြားၾက သည္။ သုေဒၶါဒနမင္းႀကီး ကိုးကြယ္ေသာ ကာလေဒဝီလ ရေသ့ႀကီးသည္ နန္းေတာ္သို႔ ႂကြေရာက္လာရာ မင္းႀကီးက သားေတာ္ကို ရေသ့ႀကီးအား ျပ၍ "သားေတာ္ ဆရာျမတ္ကို ရွိခိုးေလာ့" ဟုဆို၏။ ဘုရားေလာင္းက ရွိမခိုး။ ရေသ့ႀကီး၏ ဦးေခါင္းထက္၌ ေျခစုံရပ္လ်က္ တည္သည္။ ထူးကဲလွသျဖင့္ ရေသ့ႀကီးက ဘုရားေလာင္းကို ရွိခိုးသလို မင္းႀကီးကလည္း သားေတာ္ကို ပထမဆုံးအႀကိမ္ ရွိခိုးသည္။ ရေသ့ႀကီးသည္ ဘုရားေလာင္းကို စူးစိုက္ၾကည့္ကာ ရယ္လည္း ရယ္သည္။ ငိုလည္း ငိုသည္။ မင္းႀကီးက ေမးေသာအခါ ရေသ့ႀကီးက "မင္းျမတ္၊ သင့္သားေတာ္သည္ ဘုရားျဖစ္လိမ့္မည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ငါဝမ္းသာ၍ ရယ္သည္။ သို႔ရာတြင္ သားေတာ္ ဘုရားျဖစ္ခ်ိန္၌ ငါေသလြန္ၿပီး ျဖစ္ေနမည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဝမ္းနည္း၍ ငိုသည္" ဟု ဆို၏။
ဘုရားေလာင္းဖြားျမင္ၿပီး ငါးရက္ေျမာက္ေသာေန႔တြင္ မင္းႀကီးက ပုဏၰားေတာ္မ်ားကို ဖိတ္ကာ သားေတာ္၏ လကၡဏာေတာ္တို႔ကို ၾကည့္ရႈဖတ္သားေစသည္။ ပုဏၰားေတာ္ ခုနစ္ေယာက္တို႔က "သားေတာ္သည္ စၾက၀ေတးမင္းေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဘုရားေသာ္လည္းေကာင္း ျဖစ္လိမ့္မည္" ဟူ၍ ႏွစ္ခြ ဆိုၾကသည္။ အငယ္ဆုံးျဖစ္ေသာ ေကာ႑ည ပုဏၰားကမူ "အရွင့္သားေတာ္သည္ ေတာထြက္၍ ဘုရားစင္စစ္ ဧကန္ျဖစ္လိမ့္မည္" ဟူ၍ တစ္ခြန္းတည္းသာ ဆိုေလသည္။ မင္းႀကီးက "ငါ့သားေတာ္သည္ အဘယ္အရာကို ျမင္၍ ေတာထြက္မည္နည္း" ဟုေမးသည္။ "သူအို၊ သူနာ၊ သူေသ၊ ရဟန္း ဟူေသာ နိမိတ္ ႀကီးေလးပါးကို ျမင္၍ ေတာထြက္ပါမည္" ဟူ၍ ေကာ႑ည ပုဏၰားက ေျဖသည္။ ထို႔ေနာက္ ဘုရားေလာင္း ကို "သိဒၶတၳ" ဟု အမည္ေပးသည္။ အဓိပၸာယ္မွာ အက်ိဳးအားလုံးကို ၿပီးစီးေစေသာသူ ဟူ၍ ျဖစ္သည္။ ေဂါတမအႏြယ္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ "သိဒၶတၳေဂါတမ" ဟုလည္း ေခၚၾကသည္။
ၾကင္ရာေတာ္ေရြးခန္း
ဘုရားအေလာင္း တစ္ဆယ့္ေျခာက္ႏွစ္ အရြယ္ေရာက္ေသာအခါ ခမည္းေတာ္ သုေဒၶါဒနမင္းႀကီး သည္ ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္မင္းမ်ားထံသို႔ သမီးရတနာ ပို႔ဆက္လာရန္ ရာဇသံ ေပးသည္။ သမီးရွင္ မင္းမ်ားက ဘုရားေလာင္းမင္းသားကို "အဆင္းသာလွ၍ ပညာမတတ္" ဟု ကဲ့ရဲ့ကာ သမီးရတနာ မပို႔ဘဲေနၾက ေလသည္။ ထိုအေၾကာင္းကို သုေဒၶါဒနမင္းႀကီးက သားေတာ္အားေျပာျပေလရာ ဘုရားေလာင္းက အခက္ဆုံး ေလးအတတ္ကို ျပရန္ ဝန္ခံလိုက္ေလသည္။ ထို႔ေနာက္ တိုင္းျပည္ရွိ ထင္ရွားေသာ ေလးဆရာတို႔ကို နန္းေတာ္ေျမျပင္၌ စု႐ုံးေစကာ ေလးဆရာေလးေယာက္ကို ေလးမ်က္ႏွာကထား၍ ဘုရားေလာင္းကိုယ္တိုင္ အလယ္ကေနၿပီးလၽွင္ "အသင္ တို႔က ငါ့ကို တစ္ၿပိဳင္နက္ပစ္ၾကေလာ့" ဟု ဆိုေလသည္။ ေလးဆရာေလးေယာက္ ပစ္လိုက္ေသာ ျမားတို႔ မိမိအားမထိေအာင္ ျမႇားတစ္ဆင္းတည္းျဖင့္ ကာကြယ္နိုင္ေလသည္။ ဤသို႔ ေလးအတတ္ျပၿပီးမွ ဆက္သလာေသာ သမီးကညာတို႔တြင္ သုေဒၶါဒနမင္းႀကီး၏ ညီမေတာ္ အမိတၱာႏွင့္ ေဒဝဒဟျပည့္ရွင္ သုပၸဗုဒၶမင္း၏ သမီးေတာ္ ယေသာ္ဓရာ အမည္ရွိေသာ မင္းသမီးႏွင့္ လက္ဆက္ကာ နန္းသိမ္းပြဲ ခံယူေလသည္။
ထီးနန္းစံေတာ္မူခန္း
ခမည္းေတာ္ သုေဒၶါဒနမင္းႀကီးသည္ သားေတာ္အတြက္ ေဆာင္းဥတုတြင္ စံျမန္းရန္ ရမၼ မည္ေသာ ဘုံ ၉ ဆင့္ နန္းေဆာင္၊ ေႏြရာသီတြင္ စံျမန္းရန္ သုရမၼ မည္ေသာ ဘုံ ၅ ဆင့္ နန္းေဆာင္၊ မိုးဥတုတြင္ စံျမန္းရန္ သုဘ မည္ေသာ ဘုံ ၇ ဆင့္ နန္းေဆာင္ ဟူေသာ နန္းေဆာင္ႀကီးသုံးေဆာင္ကို ဥတုအလိုက္ ခံစားရန္ ေဆာက္လုပ္ေပးေလသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ဘုရားေလာင္းသည္ မင္းစည္းစိမ္ကို သက္ေတာ္ ၂၉ ႏွစ္အထိ ၁၄ႏွစ္မၽွ စံစားေတာ္မူေလသည္။
သံေဝဂယူေတာ္မူခန္း
ဘုရားေလာင္းသည္ မင္းစည္းစိမ္ကို ၁၄ႏွစ္မၽွ ခံစားၿပီးေနာက္ သက္ေတာ္ ၂၉ ႏွစ္ အရြယ္သို႔ ေရာက္ေသာအခါ မ်ားစြာေသာ အေႁခြအရံတို႔ျဖင့္ ဥယ်ာဥ္ေတာ္သို႔ ထြက္ေတာ္မူေလရာ ျဗဟၼာမင္းတို႔က သူအို၊ သူနာ၊ သူေသ၊ ရဟန္း ဟူေသာ နမိတ္ႀကီးေလးပါးကို အစဥ္တိုင္းဖန္းဆင္းလ်က္ ဘုရားေလာင္းႏွင့္ ရထားထိန္းျမင္႐ုံမၽွ ျပၾကေလသည္။ ထိုအခါ သူအို၊ သူနာ၊ သူေသ တို႔ကို တစ္ႀကိမ္မၽွ မျမင္ဖူးေသာ ဘုရားေလာင္းသည္ မိမိႏွင့္တကြ ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္ အားလုံးပင္ အိုၾကရ နာၾကရ ေသၾကရဦးမည္ဟူ၍ သံေဝဂျဖစ္ေတာ္မူတုန္း သပၸါယ္ေသာ ရဟန္းေတာ္ကို ဖူးျမင္ရေသာအခါ ဘ၀အဆက္ဆက္က ႏွစ္သက္ခဲ့ေသာ အသြင္ျဖစ္ရကား အားရရႊင္လန္းလ်က္ ရဟန္းျပဳဖို႔ရန္ အဓိ႒ာန္ျပဳေတာ္မူေလသည္။ ထို႔ေနာက္ ညေနခ်မ္း၌ ဥယ်ာဥ္ေတာ္မွ ျပန္ေတာ္မူေလသည္။ ထိုျပန္ခါနီး၌ သားေတာ္ဖြားျမင္ေၾကာင္းကို သံေတာ္ဦးတင္လာသျဖင့္ "ရာဟုဇာေတာ - အေႏွာင္အဖြဲ႕ျဖစ္ပါပေကာ" ဟု ညည္းတြားေတာ္မူေလသည္။ ထိုစကားကို အေၾကာင္းျပဳ၍ သားေတာ္ ေလးကို ရာဟုလာ ဟု အမည္ေပးေတာ္မူေလသည္။
ေတာထြက္ေတာ္မူပုံ
ဘုရားေလာင္းသည္ နန္းေတာ္သို႔ ေရာက္ေတာ္မူၿပီးေနာက္ ကေခ်သည္ ေမာင္းမတို႔ ကျပတီးမႈတ္လ်က္ ေဖ်ာ္ေျဖၾကသည္ကို ေရွးကလို စိတ္ဝင္စားေတာ္မမူဘဲ သလြန္ေတာ္၌ ေလ်ာင္းစက္ ေတာ္မူေလသည္။ ထိုအခါ ကေခ်သည္ေမာင္းမတို႔လည္း သီဆိုတီးမႈတ္မႈမ်ားကို ရပ္တန႔္၍ အိပ္ၾကေလသည္။ ထိုသို႔ ေမာင္းမမ်ား ဒူးေပၚေပါင္ေပၚ စသည္ျဖင့္ အိပ္ေပ်ာ္ေနၾကပုံကို ဘုရားေလာင္း စက္ေတာ္ေခၚရာမွ အထတြင္ ျမင္ေတာ္မူ၍ ေရွးကထက္ သံေဝဂရၿပီးလၽွင္ "ယေန႔ညတြင္ပင္ ေတာထြက္ေတာ့အံ့" ဟု ႀကံေတာ္မူကာ ငယ္ကၽြန္ေတာ္ရင္း ဆႏၷအမတ္ကို ႏွိုးလ်က္ က႑ကျမင္းကို ဆက္ဖို႔ရန္ အမိန႔္ေပးေလသည္။
ထိုအခါ နန္းေတာ္၏ အတြင္းအျပင္၌ နတ္ျဗဟၼာမ်ားတို႔ ေရာက္ေနၾက၏။ နန္းေတာ္အတြင္းရွိ လူအမ်ားႏွင့္တကြ တစ္ၿမိဳ႕လုံး မနိုးၾကရေအာင္ နတ္မ်ားက စီမံထား၏။ ဘုရားေလာင္းသည္ ေတာသို႔ ထြက္ခြာေတာ္မူခါနီးဝယ္ သားေတာ္ကို ရႈစားေတာ္မူလိုေသာေၾကာင့္ ယေသာ္ဓရာမိဖုရား၏ အေဆာင္ေတာ္သို႔ ႂကြေတာ္မူေလသည္။ ဘုရားေလာင္းသည္ အေဆာင္ေတာ္အတြင္းသို႔ ေရာက္လာေသာအခါ သားေတာ္ေလးႏွင့္ ၾကင္ယာေတာ္မိဖုရားတို႔ စက္ေတာ္ေခၚေနပုံကို ရႈစားေတာ္မူရေသာအခါ ရင္ေသြးေတာ္ေလးအား အားရပါးရ ေပြ႕ယူေတာ္မူလိုေသာ္လည္း မိဖုရားနိုးလၽွင္ ထြက္နိုင္ဖို႔ လမ္းမျမင္ေသာေၾကာင့္ "ဘုရားျဖစ္မွ သားေတာ္ကို ရႈေတာ့အံ့" ဟု ဆုံးျဖတ္ေတာ္မူကာ အေဆာင္ေတာ္မွ ထြက္ခြာေတာ္မူၿပီးလၽွင္ က႑ကျမင္းေတာ္ေပၚသို႔ တက္ေလသည္။ ဤအခ်ိန္သည္ကား မဟာသကၠရာဇ္ ၉၇ ခု ဝါဆိုလျပည့္ေန႔ တနလၤာေန႔ ျဖစ္သည္။
ဘုရားေလာင္းသည္ နတ္ျဗဟၼာမ်ား ၿခံရံလ်က္ ဖြားဖက္ေတာ္ ဆႏၷအမတ္အား ျမင္းၿမီးကို ကိုင္ဆြဲေစၿပီးလၽွင္ က႑ကျမင္းကို စီးလ်က္ ၿမိဳ႕ေတာ္မွ ထြက္ေလသည္။ ၿမိဳ႕တံခါးအနီးသို႔ ေရာက္ေသာ အခါ ၿမိဳ႕ေစာင့္နတ္မ်ားက လူတစ္ေထာင္ဖြင့္မွ ပြင့္နိုင္ေသာ တံခါးကို တန္ခိုးျဖင့္ ဖြင့္ေပးၾကသည္။ ထိုအခ်ိန္ တြင္ မာရ္နတ္ေရာက္လာ၍ "အသင္မင္းသား ….. ေတာထြက္ဖို႔ မလိုပါ။ မၾကာခင္ ခုနစ္ရက္ေျမာက္၌ စၾကာရတနာ ဆိုက္ေရာက္ပါလိမ့္မည္" ဟုေျပာ၍ တားေလသည္။ သို႔ေသာ္ ဘုရားေလာင္းကမူ ဂ႐ုမထားဘဲ သြားျမဲအတိုင္းသြားေလသည္။ ထိုသို႔ ေတာထြက္ေတာ္မူလာရာ အေနာ္မာျမစ္ကမ္းသို႔ ဆိုက္ေရာက္ေတာ္မူလၽွင္ ျမင္းေတာ္ကို အခ်က္ေပး၍ ရွစ္ဥသဘ (၆၃.၉၈ မီတာ) ေဝးေသာ တစ္ဖက္ကမ္းသို႔ ခုန္ပ်ံေစ၏။ တစ္ဖက္ကမ္းသို႔ ေရာက္ေသာ္ သဲေသာင္ျပင္တြင္ ထိုင္ေတာ္မူ၍ သန္လ်က္ျဖင့္ ဆံေတာ္ကို ကိုယ္တိုင္ပယ္ေလသည္။ ထိုသို႔ ပယ္၍ "ဘုရားျဖစ္မည္မွန္လၽွင္ ဆံေတာ္သည္ ေကာင္းကင္မွာ တည္ပါေစသား" ဟု အဓိ႒ာန္၍ ေျမႇာက္ လိုက္ရာ ဆံေတာ္သည္ ေကာင္းကင္၌ တည္ေလသည္။ ေကာင္းကင္၌ တည္ေနေသာ ဆံေတာ္ကို သိၾကားမင္းက ခံယူ၍ တာဝတႎသာနတ္ျပည္တြင္ စူဠာမဏိေစတီ တည္ထားေလသည္။ ထို႔ေနာက္ ယဋိကာရ ျဗဟၼာ ဆက္ကပ္လာေသာ သကၤန္းျဖင့္ ရဟန္းျပဳေတာ္မူ၍ ဝတ္လဲေတာ္ပုဆိုးကိုလည္း ယဋိကာရျဗဟၼာမင္း ယူ၍ ျဗဟၼာ့ျပည္ဝယ္ ဒုႆေစတီ တည္ထားကိုးကြယ္ေလသည္။
ဒုကၠရစရိယာက်င့္ေတာ္မူခန္း
ဘုရားေလာင္းသည္ ရဟန္းျပဳၿပီးေနာက္ ေဒသစာရီ လွည့္လည္ေတာ္မူစဥ္ အာ႒ာရ ရေသ့ႏွင့္ ဥဒကရေသ့တို႔ထံ ဝင္၍ တရားထူးကို စုံစမ္းေတာ္မူရာ ေလာကီဈာန္ေလာက္ကိုသာ ထိုရေသ့တို႔အထံမွ ရရွိ သျဖင့္ တင္းတိမ္အားရေတာ္မမူေသးေသာေၾကာင့္ ဥ႐ုေဝဠေတာသို႔ ႂကြ၍ ဒုကၠရစရိယာအက်င့္ကို က်င့္ ေတာ္မူသည္။ ေရွးဦးစြာ ေသနာ မည္ေသာ နိဂုံးသို႔ ဆြမ္းခံဝင္ကာ ဆြမ္းဘုဥ္းေပး ေတာ္မူၿပီးလၽွင္ ေမတၱာဘာ၀နာကို ပြားမ်ားလ်က္ ထိုေန႔ကာလကို လြန္ေစေတာ္မူသည္။ ထို႔ေနာက္ ဆြမ္းအာဟာရကို သုံးေဆာင္ေတာ္မမူေတာ့ဘဲ အလိုအေလ်ာက္ ေႂကြက်လာေသာ သစ္သီးကိုသာ ေကာက္ယူ၍ ဘုဥ္းေပးေတာ္မူ၏။ ထို႔ေနာက္ ထိုထိုဤဤ သစ္ပင္ေအာက္ လွည့္လည္ေကာက္ယူ၍ စားရ ျခင္းကိုပင္ အလုပ္ပ်က္သည္ဟု အယူရွိသျဖင့္ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ေနရာ သစ္ပင္ေအာက္၌သာ ေႂကြက်ေသာ သစ္သီးမ်ားျဖင့္ပင္ မၽွတေတာ္မူေလသည္။ ထို႔ေနာက္ အစာအာဟာရ စားေသာက္ေနျခင္းကိုပင္ အလုပ္ပ်က္သည္ဟု ထင္ေတာ္မူ၍ လုံး၀ အစာမစားဖို႔ရန္ ႀကံေတာ္မူသည္။ သို႔ေသာ္ နတ္မ်ားက အစာမစားလၽွင္ နတ္ဩဇာသြင္းေပးမည္ဟု ေလၽွာက္ေလသည္။ ထိုသို႔ နတ္ဩဇာအသြင္းအခံလိုေသာေၾကာင့္ တစ္လက္ခုပ္ေလာက္ ပဲရည္၊ ဆီးသီး ေလးကိုမၽွ ဘုဥ္းေပးေတာ္မူေလသည္။ ထိုသို႔ ႀကီးစြာေသာ ဝီရိယျဖင့္ အစာအနည္းငယ္သာ စားကာ အားထုတ္မႈေၾကာင့္ ဘုရားေလာင္း၏ ေရႊအဆင္းကဲ့သို႔ ဝါဝင္းေသာ ခႏၶာကိုယ္သည္ ညိဳမဲေျခာက္ကပ္၍ ေနေလသည္။ ေသြးသားဟူ၍ မရွိေတာ့ ဘဲ အရိုးႏွင့္ အေရသာ က်န္ေလေတာ့၏။ ဤသို႔ ဘုရားျဖစ္ရန္ ခက္ခဲပင္ပန္းစြာ က်င့္ေတာ္မူေလသည္။ ဘုရားေလာင္းသည္ ဒုကၠရစရိယာအက်င့္ကို ေျခာက္ႏွစ္တိုင္တိုင္က်င့္ေသာ္လည္း တရားထူး မရေသာေၾကာင့္ ထိုအက်င့္ကို စြန႔္လိုက္ေလသည္။ ထို႔ေနာက္ ေသနာနိဂုံး၌ ဆြမ္းခံ၍ အာဟာရကို ျပန္လည္ မွီဝဲေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မၾကာမီပင္ အားအင္တိုးပြား၍ ယခင္အသားအေရမ်ား ျပန္လည္ျဖစ္ ေပၚလာေလသည္။
မာရ္နတ္ကို ေအာင္ေတာ္မူခန္း
ဘုရားေလာင္းသည္ ကဆုန္လျပည့္ေန႔ ဗုဒၶဟူးေန႔တြင္ ေသနာနိဂုံးေန သူေဌးကေတာ္ သုဇာတာ၏ နို႔ဃနာဆြမ္းကို ေရႊခြက္ႏွင့္တကြ အလႉခံေတာ္မူ၍ ေနရဥၥရာျမစ္ကမ္း၌ ၄၉လုတ္မၽွ ဘုဥ္းေပးေတာ္မူၿပီးလၽွင္ "ယေန႔ ဘုရားျဖစ္မည္မွန္လၽွင္ ဤေရႊခြက္သည္ ေရညာသို႔ ဆန္တက္ေစသား" ဟု အဓိ႒ာန္၍ ေမၽွာလိုက္ ရာ ေရႊခြက္သည္ ေရညာသို႔ ဆန္တက္သြား၍ ကာဠနဂါးမင္းဗိမာန္တြင္းသို႔ သက္ဆင္းကာ ေရွးဘုရားရွင္တို႔ ၏ ေရႊခြက္ေအာက္၌ တည္ေလသည္။ ထို႔ေနာက္ ဘုရားေလာင္းသည္ ေနရဥၥရာျမစ္ကမ္းေဘးရွိ အင္ၾကင္းဥယ်ာဥ္တြင္း၌ ေန႔ဘက္တြင္ သီတင္းသုံးေတာ္မူ၍ ညေနခ်မ္းတြင္ ေဗာဓိပင္သို႔ ႂကြေတာ္မူစဥ္ လမ္းခရီးအၾကားတြင္ ျမတ္ရိတ္သမား ပုဏၰားထံမွ ျမက္ရွစ္ဆုပ္ကို အလႉခံလ်က္ ေဗာဓိေညာင္ပင္ေအာက္သို႔ ေရာက္ေသာအခါ ထိုျမက္မ်ားကို ခင္းလိုက္ေလသည္။ ထိုအခါ ဆယ့္ေလးေတာင္က်ယ္ေသာ ျမက္ျဖင့္ျပဳေသာ ပလႅင္ေတာ္ ေပၚလာ ေလသည္။ ဤကဲ့သို႔ ေႏြကာလဝယ္ စိမ္းစိုေသာ ျမက္ခင္းေပၚတြင္ "ဘုရားမျဖစ္သမၽွ ဤထက္ဝယ္ဖြဲ႕ေခြထား ေသာ တင္ပ်ဥ္ကို မဖ်က္ေတာ့အံ့" ဟု ဓိ႒ာန္၍ထိုင္ေနေတာ္မူေသာအခါ နတ္သိၾကားမ်ား ေရာက္လာေလ သည္။ သိၾကားမင္းသည္ ဝိဇယုတၱရ အမည္ရွိ ခ႐ုသင္းကို မႈတ္လ်က္ ေအာင္သံေပးေနေလ၏။ ပဥၥသီခနတ္သားသည္ ေဗဠဳ၀ေစာင္းကို တီးေနေလသည္။ သုယာမနတ္မင္းႏွင့္ သႏၲဳသိတနတ္မင္းတို႔ကမူ သားၿမီးယပ္ ႏွင့္ ပတၱျမားရပ္မ်ားကို တၿငိမ့္ၿငိမ့္ ခတ္ေန၏။ သဟမၸတိျဗဟၼာမင္းမွာ ထီးျဖဴေတာ္ကို ေဆာင္းမိုးေန၏။ ကာဠနဂါးမင္း၏ ကိုယ္ရံေတာ္ နဂါးပ်ိဳမေလးမ်ားက ဘုန္းေတာ္ဘြဲ႕မ်ားကို သာယာစြာ ရြတ္ဆိုေနၾက၏။ အျခားေသာ နတ္ျဗဟၼာအေပါင္းတို႔သည္ ပန္းနံ့သာအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ပူေဇာ္ၾကေလသည္။
ဤသို႔ေသာ အျခင္းအရာကို မာရ္နတ္မင္းျမင္ေသာ္ ခ်က္ခ်င္းပင္ နတ္ျပည္တက္၍ မိမိစစ္သည္ တပ္သားမ်ားကို စုစည္းလ်က္ မိမိကိုယ္တိုင္က လက္နက္အမ်ိဳးမ်ိဳးဆြဲကိုင္ေသာ လက္႐ုံးတစ္ေထာင္ ဖန္ဆင္းၿပီးလၽွင္ ဂီရိေမခလာ ဆင္ေျပာင္ႀကီးကို စီးကာ ေဗာဓိပင္သို႔ ခ်ီတက္လာေလသည္။ သို႔ေသာ္ ေဗာဓိပင္အနားသို႔ မကပ္ဝံ့ဘဲ အေဝးကေနသာ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ လက္နက္မ်ားျဖင့္ ပစ္ခတ္ၾက ေလသည္။ မာရ္နတ္၏ စစ္သည္မ်ား တက္လာကာစကပင္ နတ္ျဗဟၼာတို႔သည္ ေဝးရာအရပ္မွ ေရွာင္လႊဲ၍ ေအာင္ပြဲကို ၾကည့္ရႈၾကေလသည္။ ဘုရားေလာင္းသည္ တစ္ပါးတည္းက်န္ရစ္ေသာ္လည္း အနည္းငယ္မၽွ စိုးရြံ့ေတာ္မမူဘဲ မာရ္နတ္ကို ေမတၱာျဖင့္ ၾကည့္ေတာ္မူလ်က္ ႏွစ္သက္ဖြယ္စကားမ်ားကို တုံ႔ျပန္ေျပာဆို ေတာ္မူၿပီးလၽွင္ "ဤပုလႅင္ေနရာရဖို႔အတြက္ မေရမတြက္နိုင္ေသာ ကာလတုန္းက စြန႔္လႊတ္ခဲ့ရသည္ကို ထားလိုက္ပါဦးေတာ့။ ေနာက္ဆုံးျဖစ္ေသာ ေဝႆႏၲရာဘ၀ဝယ္ ၾကင္ရာေတာ္မဒၵီမိဖုရားကို လႉတုန္းက ဤမဟာပထဝီေျမႀကီးသည္ ပဲ့တင္ဟီးလ်က္ ရိုက္တီးေဆာ္ခတ္ အသိအမွတ္ျပဳခဲ့ဖူးေလၿပီ" ဟု မိန႔္ေတာ္မူလ်က္ လက္ေတာ္ျဖင့္ ေျမကိုသုံးသပ္ေတာ္မူလိုက္ေသာအခါ ေျမႀကီးသည္ ျပင္းထန္စြာ လႈပ္ခတ္ေလသည္။ မဟာပထဝီေျမႀကီး၏ တုန္လႈပ္သံမွာ ျပင္းစြာ ဆူညံသည့္အျပင္ ေကာင္းကင္တစ္ျပင္လုံးလည္း တဂ်ဳံးဂ်ဳံးထစ္ျခဳန္းလ်က္ မိုးႀကိဳးမ်ား က်ေရာက္ေလ၏။ ထိုသို႔ တစ္ၿပိဳင္နက္ အႀကီးအက်ယ္ ေၾကာက္မက္ ဖြယ္မ်ား ျဖစ္ေပၚလာေသာအခါ မာရ္နတ္သည္ ေၾကာက္လန႔္၍ ထြက္ေျပးေလသည္။ ေနာက္လိုက္ေနာက္ ပါ စစ္သည္မ်ားအားလုံးလည္း အစုအ႐ုံးပ်က္ျပား၍ နတ္ျပည္သို႔ တက္ေျပးၾကေလသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ဘုရားေလာင္းသည္ မာရ္နတ္ကို ေနမဝင္မီ ေအာင္ေတာ္မူေလသည္။
ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူပုံ
ဘုရားေလာင္းသည္ မာရ္နတ္ကို ေအာင္ေတာ္မူၿပီးေနာက္ အာနာပါန ကမၼ႒ာန္းကို ဆက္လက္၍ အားထုတ္ေလသည္။ ညဉ့္ဦးယံသို႔ ေရာက္ေသာအခါ ေရွးဘ၀မ်ားကို ျပန္လည္ေအာက္ေမ့သတိရနိုင္ေသာ ပုေဗၺနိဝါသာႏုႆတိဉာဏ္ကို ရေတာ္မူ၏။ ထို႔ေနာက္ သန္းေခါင္ယံအခ်ိန္တြင္ တစ္ေလာကလုံး၌ ရွိေသာ သတၱဝါအေပါင္းကို ေတြ႕ျမင္နိုင္ေသာ ဒိဗၺစကၡဳဉာဏ္ကို ရေတာ္မူ၏။ ထို႔ေနာက္ မိုးေသာကက္ယံတြင္ ကိေလသာဟူသမၽွကို အႂကြင္းမရွိ ပယ္သတ္နိုင္ေသာ အာသဝကၡဉာဏ္ကို ရေတာ္မူသည္။ ေနအ႐ုဏ္ တက္သည္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ တရားအလုံးစုံကို ဆရာမကူ ကိုယ္တိုင္သိေတာ္မူေသာ သဗၺညဳတဘုရား အျဖစ္သို႔ ေရာက္ေတာ္မူေလသည္။ အခ်ိန္ကား မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃ ခု ကဆုန္လျပည့္ေန႔ ဗုဒၶဟူးေန႔ ျဖစ္သည္။
ဓမၼစၾကာတရားေဟာေတာ္မူျခင္း
ဘုရားေလာင္း ဖြားျမင္စ၌ လကၡဏာဖတ္ ပုဏၰားရွစ္ေယာက္ တို႔အနက္ ငါးေယာက္က ဘုရားေလာင္းသည္ ဧကန္မုခ် ဘုရားျဖစ္မည္ဟု ယုံၾကည္ေသာေၾကာင့္ ဘုရားေလာင္း ေတာထြက္ ေသာအခါ ရေသ့ရဟန္းျပဳ၍ ဘုရားေလာင္းကို လုပ္ေကၽြးျပဳစုၾကေလသည္။ သို႔ေသာ္ ေျခာက္ႏွစ္ၾကာ ၿပီးေနာက္ ဘုရားေလာင္း ဆြမ္းအာဟာရ ဘုဥ္းေပးသည္ကို ျမင္ေသာအခါ ဘုရားျဖစ္ေတာ့မည္မဟုတ္ဟု ထင္ေသာေၾကာင့္ ဘုရားေလာင္းထံမွ ထြက္ခြါကာ ဗာရာဏသီအနီး မိဂဒါဝုန္ေတာ၌ ေနၾကေလသည္။
ဘုရာေလာင္းသည္ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူၿပီးေနာက္ တရားဦးေဟာထိုက္သူကို ဆင္ျခင္ေတာ္မူေသာ အခါ ထိုရေသ့ငါးဦးကို ျမင္ေတာ္မူ၍ ေဗာဓိပင္မွ တစ္ဆယ့္ရွစ္ယူဇနာ (၂၂၈.၉၆ မိုင္) ေဝးကြာေသာ ဣသိပတန မိဂဒါဝုန္ေတာ (ဘုရား ပေစၥကဗုဒၶါတို႔ ဆင္းသက္ရာ၊ သားသမင္တို႔အား ေဘးမဲ့ေပးရာေတာ) သို႔ ေျခက်င္ႂကြေတာ္မူသည္။ ေရွးေရွးေသာ ဘုရားရွင္တို႔သည္ ဓမၼစၾကာ တရားကို ေဟာၾကားရန္ ေကာင္းကင္ခရီးျဖင့္ ႂကြေတာ္မူေသာ္လည္း ေဂါတမဘုရားရွင္ကမူ မဂ္ဖိုလ္မ်ိဳးေစ့ရွိေသာ ဥပကႏွင့္ ေတြ႕လို၍ ၂၂ မိုင္ ခရီးကို ေျချဖင့္သာ ႂကြေတာ္မူေလသည္။ ထို႔ေနာက္ မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃ ခု ဝါဆိုလျပည့္ေန႔ စေနေန႔၏ ညေနခ်မ္း၊ အေနာက္ဘက္၌ ေနဝင္၍ အေရွ႕ဘက္၌ အာသဠီနကၡတ္ႏွင့္ ယွဥ္လ်က္ လျပည့္ဝန္းေပၚထြက္လာေသာ အခ်ိန္တြင္ ပဥၥဝဂၢီရေသ့ငါးပါးအား ဓမၼစၾကာ တရားဦးကို ေဟာၾကားေတာ္မူေလသည္။ တရားအဆုံး၌ တစ္ဆယ့္ရွစ္ကုေဋေသာ နတ္ျဗဟၼာတို႔ ႏွင့္အတူ အရွင္ေကာ႑ည ေသာတာပန္ တည္ေလသည္။ ထို႔ေနာက္ ဝါဆိုလျပည့္ေက်ာ္ ၁ ရက္ေန႔တြင္ အရွင္ဝပၸ၊ ၂ ရက္ေန႔တြင္ အရွင္ဘဒၵိယ၊ ၃ ရက္ေန႔တြင္ အရွင္မဟာနာမ္၊ ၄ ရက္ေန႔တြင္ အရွင္အႆဇိတို႔ အသီးသီး ေသာတာပန္တည္ၾကေလသည္။ ထို႔ေနာက္ ဝါဆိုလျပည့္ေက်ာ္ ၅ ရက္ေန႔တြင္ အနတၱလကၡဏာ သုတ္ေတာ္ကို ေဟာေတာ္မူေသာအခါ ပဥၥဝဂၢီငါးပါးလုံး ရဟႏၲာျဖစ္သြားၾကေလသည္။
သာသနာျပဳေတာ္မူျခင္း
ပဥၥဝဂၢီတို႔အား ရဟန္းျပဳေပးၿပီးေသာအခါ ဗုဒၶ၊ ဓမၼ၊ သံဃဟူ၍ ရတနာသုံးပါး အစုံအလင္ ေပၚထြန္း လာၿပီး မၾကာမီမွာပင္ ဗာရာဏသီမွ ယသသူေ႒းသားအမႉးျပဳေသာ သူငယ္ခ်င္း ၅၅ ဦးတို႔သည္ ဘုရားရွင္ ၏ တရားေတာ္ကို နာၾကားရကာ ဧဟိဘိကၡဴ ရဟႏၲာမ်ား ျဖစ္လာခဲ့ၾကသည္။ ဤအရွင္ျမတ္ အပါး၆၀သည္ ဗုဒၶသာသနာတြင္ အဦးဆုံးေသာ သံဃအဖြဲ႕အစည္းပင္ ျဖစ္သည္။ ဘုရားရွင္ႏွင့္တကြ ထိုသံဃာေတာ္မ်ားသည္ ေရွးဦးစြာ မိဂဒါဝုန္ေတာ၌ သီတင္းသုံး ေနထိုင္ခဲ့ၾက သည္။ မိုးေလကင္းလြတ္ ဝါကၽြတ္ေသာအခါ ဘုရားရွင္သည္ ေဝေနယ်တို႔အား ဆုံးမသြန္သင္ရန္ သံဃာ ေတာ္အားလုံးကို ေဒသအသီးသီးသို႔ သာသနာျပဳ ေစလႊတ္ေတာ္မူသည္။ ေစလႊတ္ရာ၌ ရဟန္းတစ္ပါးလၽွင္ ခရီးတစ္ေၾကာင္းက်စီျဖင့္ ခရီးထြက္ၾကရန္ ညႊန္ၾကားေတာ္မူသည္။ ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္တိုင္လည္း ဥ႐ုေဝဠ ေတာသို႔ ႂကြေတာ္မူကာ သာသနာျပဳေလသည္။ ဤအခ်ိန္မွစ၍ ဘုရားရွင္သည္ ၄၅ ဝါပတ္လုံး သာသနာျပဳ ေတာ္မူခဲ့သည္။
ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူျခင္း
ေဂါတမျမတ္စြာဘုရား၏ ေနာက္ဆုံးခရီးကို ဒီဃနိကာယ္၊ မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္၌ မွတ္တမ္းတင္ ထားသည္။ ဤမွတ္တမ္းကို ရာဇၿဂိဳဟ္ျပည္၊ ဂိဇၩကုဋ္ေတာင္မွ စတင္ထားသည္။ မွတ္တမ္းအရ ရာဇၿဂိဳဟ္ျပည္အနီး၊ ဂိဇၩကုဋ္ေတာင္တြင္ ဘုရားရွင္သီတင္းသုံးေနစဥ္ ဘုရားရွင္ထံ သို႔ ေဝသာကာရအမတ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေရာက္ရွိလာသည္။ ေဝသာကာရမွာ အဇာတသတ္ဘုရင္၏ အမတ္ခ်ဳပ္ႀကီး ျဖစ္ၿပီး ေဝသာလီျပည္ကို တိုက္ခိုက္လၽွင္ ေအာင္နိုင္၊ မေအာင္နိုင္ အဇာတသတ္က ဘုရားရွင္ထံ ေမးျမန္း ခိုင္းေသာေၾကာင့္ ေရာက္ရွိလာျခင္း ျဖစ္သည္။ ေဝသာကာရ၏ စုံစမ္းမႈကို ဘုရားရွင္က တိုက္ရိုက္အေၿဖ မေပးဘဲ ေဝသာလီျပည္သားမ်ားသည္ အပရိဟာနိယတရားခုနစ္ပါးတို႔ကို က်င့္သုံးေနသမၽွ ကာလပတ္လုံး ၎တို႔အား မည္သည့္ရန္သူကမၽွ ေအာင္ျမင္မည္မဟုတ္ေၾကာင္း အရွင္အာနႏၵာအား မိန႔္ၾကားခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္ ဗုဒၶသည္ အမၺလဠီကာဥယ်ာဥ္ႏွင့္ နာဠႏၵာၿမိဳ႕သို႔ ထြက္ခြာေတာ္မူခဲ့သည္။ ထိုႏွစ္ေနရာတြင္ တရား ေဟာခဲ့ၿပီးေနာက္ ပါဋလိရြာသို႔ ခရီးဆက္ေတာ္မူသည္။ ထိုရြာတြင္ အဇာတသတ္၏ အမတ္ႀကီးမ်ားျဖစ္ ေသာ သုနိဓႏွင့္ ေဝႆတာရတို႔ ကပ္လႉေသာ ဆြမ္းကို အလႉခံခဲ့သည္။ တရားဓမၼမ်ား ေဟာၾကားခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္ ဂဂၤါျမစ္ကို ျဖတ္ကူးၿပီးလၽွင္ ျမစ္တစ္ဖက္ကမ္းရွိ ေကာဋိရြာႏွင့္ နာတိကရြာတို႔၌ ေခတၱနားေနေတာ္ မူသည္။ ထို႔ေနာက္ ေဝသာလီျပည္သို႔ ႂကြေတာ္မူသည္။
ေဝသာလီျပည္တြင္ အမၺပါလီ၏ သရက္ဥယ်ာဥ္၌ သီတင္းသုံးေတာ္မူၿပီး တရားေဟာေတာ္မူသည္။ အမၺပါလီလႉဒါန္းေသာ ဆြမ္းကို အလႉခံေတာ္မူသည္။ ထိုအခ်ိန္၌ ေဝသာလီကို အုပ္စိုးေသာ လိစၧဝီမင္းတို႔ သည္ ဘုရားရွင္အား လာေရာက္ဖူးေျမာ္ၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ ဘုရားရွင္သည္ ေဝသာလီျပည္အနီး ေတာင္ဘက္ရွိ ေဝဠဳ၀ရြာသို႔ ဆက္လက္ႂကြေတာ္မူသည္။ ဘုရားရွင္သည္ ေဝဠဳ၀ရြာတြင္ ၄၅ဝါေျမာက္ ေနာက္ဆုံးဝါကို ကပ္ဆိုေတာ္မူသည္။ ေဝဠဳ၀ရြာ၌ သီတင္းသုံးေတာ္မူစဥ္ ဘုရားရွင္သည္ နာမက်န္းျဖစ္ကာ ေဝဒနာျပင္းစြာ ျဖစ္သည္။ ဖလသမာပတ္ဝင္စား၍ ေဝဒနာကို ထိန္းခ်ဳပ္ေတာ္မူသည္။ တပည့္သာ၀က ရဟန္းမ်ားကို စုေဝးေစကာ ေနာက္သုံးလလြန္လၽွင္ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း အသိေပးေတာ္မူသည္။ ဝါကၽြတ္ေသာအခါ ဗုဒၶသည္ သာဝတၳိျပည္သို႔ ႂကြေတာ္မူသည္။ ထိုစဥ္ လက္ယာေတာ္ရံ အရွင္သာရိပုတၱရာသည္ မိမိ၏ဇာတိ နာဠကရြာရွိ မယ္ေတာ္၏ တိုက္ခန္း၌ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔ညတြင္ ပရိနိဗၺာန္ျပဳေတာ္မူသည္။ ထို႔ေနာက္ တန္ေဆာင္မုန္းလကြယ္ေန႔ညတြင္ လက္ဝဲေတာ္ရံ အရွင္မဟာေမာဂၢလာန္ ပရိနိဗၺာန္ျပဳေတာ္မူသည္။ ထို႔ေနာက္ ဘုရားရွင္သည္ ေဝသာလီျပည္သို႔ ႂကြေတာ္မူ သည္။ ထို႔ေနာက္ ေဝသာလီမွ ထြက္ခြာေတာ္မူသည္။
ဘုရားရွင္သည္ ဘဗၺဳရြာ၊ ဟတၳိရြာ၊ အမၺရြာ၊ ဇမၺဳရြာတို႔တြင္ ခရီးတစ္ေထာက္စီနားၿပီး ေဘာဂၿမိဳ႕သို႔ ေရွးရႈႂကြေတာ္မူသည္။ ထိုမွတစ္ဆင့္ မလႅာမင္းတို႔၏ ေနျပည္ေတာ္ျဖစ္ေသာ ပါဝါၿမိဳ႕သို႔ ဘုရားရွင္ ေရာက္ရွိ ေတာ္မူသည္။ ပါဝါၿမိဳ႕တြင္ ေခတၱသီတင္းသုံးေနစဥ္ ပန္းထိမ္သည္ စုႏၵလႉဒါန္းေသာ ဆြမ္းကို အလႉခံဘုဥ္း ေပးေတာ္မူသည္။ ဤဆြမ္းသည္ ဘုရားရွင္ ဘုဥ္းေပးေတာ္မူေသာ ေနာက္ဆုံးဆြမ္း ျဖစ္သည္။ ဘုရားရွင္သည္ ဝမ္းေသြးသြန္ ေရာဂါျဖစ္ေတာ္မူသည္။ သို႔ရာတြင္ ဘုရားရွင္သည္ ေရာဂါကို သမာပတ္ျဖင့္ ထိန္းခ်ဳပ္လ်က္ ကုသိနာ႐ုံၿမိဳ႕သို႔ ခရီးဆက္ေတာ္မူသည္။ ၃ ဂါဝုတ္နီးပါး (၉.၅၄ မိုင္ခန႔္) ေဝးေသာဤခရီးတြင္ ဘုရားရွင္သည္ ၂၅ ႀကိမ္ခန႔္ နားေတာ္မူသည္။ တစ္ႀကိမ္နားေနစဥ္ ဘုရားရွင္သည္ ေရအလြန္မြတ္သိပ္ေတာ္မူသျဖင့္ အနီးနားရွိေခ်ာင္းငယ္မွေရကို ခပ္ယူဆပ္ကပ္ရန္ အရွင္အာနႏၵာအား တိုက္တြန္းေစခိုင္းေတာ္မူသည္။ ထို႔ေနာက္ ကကုဓာျမစ္သို႔ ေရာက္ရွိေသာအခါ ေရသုံးသပ္ေတာ္မူၿပီး ေခတၱ မၽွ လဲေလ်ာင္းအပန္းေျဖေတာ္မူသည္။ ထို႔ေနာက္ ေနဝင္ၿပီး ေမွာင္စပ်ိဳးခ်ိန္တြင္ ကုသိနာ႐ုံသို႔ ဘုရားရွင္ေရာက္ရွိေတာ္မူသည္။ မလႅာမင္း တို႔၏ အင္ၾကင္းေတာအတြင္း အင္ၾကင္းပင္ပ်ိဳႏွစ္ပင္ၾကား ခင္းထားေသာ ေညာင္ေစာင္းေပၚတြင္ ဘုရားရွင္ လဲေလ်ာင္းေတာ္မူသည္။ ဘုရားရွင္၏ သတင္းကို ၾကားေသာအခါ မလႅာမင္းတို႔သည္ စုေဝးေရာက္ရွိလာၾကသည္။ ဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ့မည္ျဖစ္ေၾကာင္း သိၾကေသာအခါ ပူေဆြးငိုေႂကြးၾက သည္။ ဘုရားရွင္အား ေနာက္ဆုံးဖူးေျမာ္ရန္ ေရာက္ရွိလာေသာ မလႅာမင္းမ်ားကို အရွင္အာနႏၵာသည္ တစ္သုတ္ၿပီးတစ္သုတ္ ဘုရားရွင္ထံသို႔ ပို႔ေပးသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ညဉ့္၏ ပထမယံ ကုန္လြန္သြားသည္။
သန္းေခါင္ယံတြင္ သုဘဒၵအမည္ရွိ ပရိဗၺိဳဇ္ေရာက္ရွိလာၿပီး ဘုရားရွင္ထံ ျပႆနာေမးခြင့္ ေတာင္းသည္။ ဘုရားရွင္ ပင္ပန္းေတာ္မူမည္စိုးေသာေၾကာင့္ အရွင္အာနႏၵာက ခြင့္ျပဳေတာ္မမူ။ ထိုအေၾကာင္းကို ဘုရားရွင္သိေတာ္မူေသာအခါ သုဘဒၵအား ေခၚေစေတာ္မူၿပီး ေမးေလၽွာက္သမၽွ ျပႆနာ မ်ားကို ေကာင္းစြာေျဖၾကားေတာ္မူသည္။ သုဘဒၵစိတ္တြင္ မတင္မက် ျဖစ္ေနေသာ သံသယမ်ား ရွင္းလင္း သြားကာ ရဟန္းျပဳခြင့္ေတာင္းသည္။ ဘုရားရွင္က ခ်က္ခ်င္းပင္ ရဟန္းျပဳခြင့္ ေပးေတာ္မူသည္။ ထို႔ေနာက္ တရားအားထုတ္ေလရာ ဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္မစံေတာ္မူမီပင္ ရဟႏၲာျဖစ္သြားေလသည္။ ထို႔ေနာက္ ရဟန္းေတာ္မ်ားကို မိမိေဟာၾကားခဲ့ေသာ တရားမ်ားသည္ မိမိမရွိသည့္ေနာက္ ရဟန္း ေတာ္တို႔အတြက္ ဆရာျဖစ္ေတာ္မူသည္ဟု မိန႔္ေတာ္မူသည္။ ထို႔ေနာက္ တရားေတာ္အေပၚ သံသယတစ္စုံ တစ္ရာရွိလၽွင္ ယခုပင္ေမးရန္ ေလၽွာက္ထားေတာ္မူသည္။ သို႔ေသာ္ မည္သူမွ မေမးဘဲ ဆိတ္ဆိတ္ေနေတာ္ မူၾကသည္။ ထိုအခါ ဘုရားရွင္က ယခုေစု၀းေနေသာ ရဟန္းေတာ္တို႔အနက္ အနိမ့္ဆုံးမွာ ေသာတာပန္မ်ား သာျဖစ္ေၾကာင္း မိန႔္ၾကားေတာ္မူသည္။ ထို႔ေနာက္ "ဟႏၵ ဒါနိ ဘိေကၡဝ အာမႏၲယာမိေဝါ၊ ဝယဓမၼာ သခၤါရာ အပၸမာေဒန သမၸာေဒထ" (ရဟန္းတို႔ ယခုအခါ၌ အက်ဥ္းအားျဖင့္ သင္တို႔ကို ငါဘုရားမွာၾကားေတာ္မူမည္။ ကံ စိတ္ ဥတု အာဟာရ တည္းဟူေသာ အေၾကာင္းေလးပါး သခၤါရတရားတို႔သည္ ပ်က္တတ္ေသာ သေဘာရွိကုန္၏။ သင္တို႔သည္ မေမ့ေလ်ာ့ေသာသတိျဖင့္ ျပည့္စုံၾကေစကုန္ေလာ့) ဟု ေနာက္ဆုံးတရားေတာ္ကို ေဟာေတာ္မူၿပီးေနာက္ စတုတၳဈာန္ဝင္စားကာ ပဋိသေႏၶေန ေတာ္မူစဥ္က စိတ္ႏွင့္တူေသာ စုတိစိတ္ျဖင့္ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူသည္။ ထိုအခါ မဟာပထဝီေျမႀကီးသည္ ျပင္းထန္စြာ ျမည္ဟီး၍ အႀကီးအက်ယ္တုန္လႈပ္ေလသည္။ ဤအခ်ိန္သည္ကား မဟာသကၠရာဇ္ ၁၄၈ခု (ဘီစီ - ၅၄၃) ကဆုန္လျပည့္ေန႔ အဂၤါေန႔ မိုးေသာက္ယံအခ်ိန္ ျဖစ္သည္။ သက္ေတာ္ ၈၀၊ ဝါေတာ္ ၄၅ ဝါအရတြင္ ပရိနိဗၺာန္ျပဳေတာ္မူျခင္းျဖစ္သည္။
မဟာသကၠရာဇ္ ၁၄၈ခု၊ ကဆုန္လဆုတ္ ၁၂ ရက္ တနဂၤေႏြေန႔တြင္ ေတေဇာဓာတ္ ေလာင္ေတာ္ မူသည္။ ႂကြင္းက်န္ရစ္ေသာ ဓာတ္ေတာ္မ်ားကို ေဒါဏပုဏၰားက ရွစ္ျပည္ေထာင္မင္းမ်ားကို ရွစ္ပုံစီ ခြဲေဝေပး ေလသည္။
မွတ္စုမ်ား
According to Mahaparinibbana Sutta,[၃] Gautama died in Kushinagar, which is located in present-day Uttar Pradesh, India.
က်မ္းကိုး
Cousins 1996, pp. 57–63.
Norman 1997, p. 33.
"Maha-parinibbana Sutta", Digha Nikaya (16), Access insight, part 5
/ˈɡɔːtəmə, ˈɡaʊ- ˈbuːdə, ˈbʊdə/
/sɪˈdɑːrtə, -θə/; သသၤကရိုက္: [sid̪ːʱɑːrt̪ʰə gəut̪əmə]
Baroni 2002, p. 230.
သသၤကရိုက္: [ɕɑːkjəmun̪i bud̪ːʱə]
၁။ ရတနာ့ဂုဏ္ရည္ (မဟာဂႏၶာ႐ုံဆရာေတာ္ အရွင္ဇနကာဘိဝံသ)
၂။ မဟာဓမၼစၾကာအရသာ (ေညာင္ေလးပင္ၿမိဳ႕ေတာရေက်ာင္းတိုက္ နာယကဆရာေတာ္ ဦးအရိယမေထရ္ျမတ္ (အဂၢမဟာပ႑ိတ)
၃။ ႐ုပ္စုံဗုဒၶသာသနာဝင္ (ဝိုင္အမ္ဘီေအ အသင္း)
၄။ အေျခခံဗုဒၶဘာသာ ယဥ္ေက်းမႈသင္တန္းစာအုပ္ (ဓမၼဗ်ဴဟာသာသနမာမကအဖြဲ႕)
၅။ ဓမၼရသ အလွမ်ိဳးစုံ စာမ်ိဳးစုံ (သုခ)
၆။ ေထရဝါဒႏွင့္ပတ္သက္ေသာ မွတ္ခ်က္မ်ား (နႏၵာသိန္းဇံ)
၇။ မဂၤလာေရာင္ျခည္ ဗုဒၶဝင္႐ုပ္စုံ (မင္းယုေဝ)
၈။ ပုံေတာ္စုံ ဆယ္ေစာင္တြဲ (ခင္ခ်ိဳထြန္းစာေပ)
၉။ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား၏ ဆုံးမဩဝါဒေဆာင္ပုဒ္မ်ားစာအုပ္ ( ႁပြန္တန္ဆာၿမိဳ႕ ေရႊက်င္ဂိုဏ္း ဝိနည္းစာေတာ္ျပန္ပြဲ အထိမ္းအမွတ္ )
No comments:
Post a Comment