ဗုဒၶသာသနာနိဒါန္း
ရွည္ လ်ားလွေသာ ႏွစ္ ပရိေစၦဒ ကာလအတြင္း ျဖတ္သန္းခ်ီတက္လာ ခဲ့ရေသာ ဗုဒၶသာ သနာ ေတာ္ ၏ ၂၆၀၀ ခရီးလမ္းမတေလ်ာက္ ျပန္လည္ေမွ်ာ္ၾကည့္ ၍ အတိတ္ကိုလွန္ ဇတ္ေၾကာင္း ျပန္ရပါ မႉ ႐ႊင္လမ္း အားတက္ဖြယ္၊ ဝမ္းနည္းေၾကကြဲဖြယ္၊ အံဩထိတ္လန႔္ဖြယ္၊ ေအာက္ေမ့ တသ လြမ္း စြတ္ဖြယ္ တို႔ႏွင့္ ျပည့္လွ်မ္းေနေသာ ဝတၱဳရွည္ ႀကီးတပုဒ္ႏွင့္ တူလွေပေတာ့သည္။သာသနာ၂၆၀၀ ခရီးစဥ္ သမိုင္းတေလွ်ာက္ ၌ ဗုဒၶသာ သနာေတာ္သည္ မွိန္ခဲ့တခါ သာ ခ်ီတလွည့္ ျဖစ္ခဲ့ရ၏။ ငွက္ ခါးျပန္သလို နိမ့္တုံျမင့္တုံ ႀကဳံခဲ့ရသည္။ ေခတ္အဆက္ဆက္ အတြင္း ရန္သူ အျပင္ရန္သူတို႔၏ တိုင္ခိုက္ထိုးႏွက္ခ်က္မ်ားႏွင့္ ရင္ဆိုင္ခဲ့ရသည္။ အဖ်က္အဆီးမ်ားဖယ္ရွား ၍ အတားအဆီးမ်ား ကိုျဖတ္ေက်ာ္ခဲ့ရသည္။ သာသနာ ျပင္ပ အညတိတၱိယတို႔သည္ ရံခါျပင္ပမွဝါဒခ်င္းယွဥ္ၿပိဳင္ တိုက္ ခိုက္ခဲ့ၾက ၍ ရံခါသာသနာ အတြင္း ဝင္ကာ ပူသတ္ခဲ့ၾကသည္။ သာသန ဝန္ထမ္းရဟန္းေတာ္ မ်ားအထဲမွာလဲ သာသနာ့ ရန္ဆူး ရန္ေျငာင့္မ်ား ေပၚထြက္ခဲ့ျပန္သည္။ အသားထဲမွ ေလာက္ ထြက္ ၍ သံကိုသံဖ်က္ သံေခ်း တက္ ခဲ့ သည္။ ယင္းသာသန ဆူးေျငာင့္ခလုပ္မ်ားကို ဖယ္ထုတ္ရာမွ ဂိုဏ္းကြဲမ်ား ျဖစ္ေပၚ ခဲ့ရသည္။ ေဆးေၾကာ ဖယ္ရွားျပစ္လိုက္ေသာ အညစ္အေၾကး မ်ားကပင္ အင္အားစုကာ တစေထာင္လာၾက ျပန္သည္။ဗုဒၶသာ သနာေတာ္သည္ ရံခါ သာသနာ့ဒါယကာ ဘုရင္မင္းျမတ္တို႔၏ ခ်ီးျမႇောက္ ေထာက္ပံမႉ ခံရ၍ ရံခါဆန္က်င္ဘက္ ဘုရင္တို႔၏ ဖိႏွိပ္ညွဥ္းပန္း မႉခံခဲရသည္။ ရံခါ လ်စ္လ်ဴ ရႉ ျခင္း ခံခဲ့ရ၍ ရံခါျပည္ႏွင္ဒဏ္ ခတ္ျခင္းကိုခံခဲ့ရသည္ ။ တေခတ္ တခါက ဗုဒၶဘာသာ ကိုးကြယ္ ပါ မွ ေခတ္မီသည္ ဟုယူစခဲ့ၾကရာမွတဖန္ တေခတ္ေျပာင္း လာ ေသာအခါ ဗုဒၶဘာသာကို ေခတ္ေနာက္က် သည္ဟု ယူဆလာၾကျပန္သည္။ ဘုရင္ မင္းျမတ္ တို႔၏ ဘြဲ႕တံဆိတ္ နာမ ကိုပါဠိ ဘာသာ ျဖင့္ ခံယူၾက၍ စကားေျပာရာ၌ ပင္ပါဠိ စကားလုံး မ်ား မ်ား ညွပ္ေျပာနိုင္မွဂုဏ္ရွိ သည္ ဟု ယူဆခဲ့ၾကရာမွ တဖန္အျခားေခတ္တခု၌ ပါဠိေဝါဟာရ ကို တတ္နိုင္သမွ် ေရွာင္ကြင္း ဖယ္ ထုတ္ရန္ ႀကိဳးပမ္းၾကျပန္သည္။ ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ သာသနာေတာ္ သည္ တေခတ္တခါက အေနာက္သို႔လားေသာ္ ဂႏၶာရ တိုင္း ေခၚ ပါကစ္စတန္ျပည္၊ အာဖဂန္နစၥတန္ ျပည္၊ ခိုတန္ေခၚတာကစ္စတန္ျပည္ ႏွင့္ ေယာနကာေလာက ေခၚေသာတူရကီ၊ ဂရိ နိုင္ငံ မ်ားအထိျပန႔္ႏွံထြန္းကားခဲ့သည္။ ဂဂၤါျမစ္မွေဗာ္ဂါျမစ္ သို႔တိုင္ေအာင္ သာသနာ ေရာင္ဝါထြန္း ကား ခဲ့ေပသည္။ ေျမာက္သို႔လားေသာ္ ဆစ္ကင္းျပည္၊ ဘူတန္ျပည္၊ တိဗက္ျပည္၊ မြန္ဂိုလ်ျပည္၊ တ႐ုတ္ျပည္၊ ဆိုဗီရက္႐ုရွားနိုင္ငံ ဆိုက္ေဗရီး ယားအထိ ျပန႔္ႏွံ ခဲ့၍ ယခုတိုင္ဆက္လက္တည္ရွိ ေနဆဲျဖစ္သည္။ အေရွ႕ သို႔ လား ေသာ္ သု၀ဏဒီပေခၚ (အင္ဒိုနီးရွား)ႏွင့္ သုဝဏဘုမၼိေခၚ ျမန္မာနိုင္ငံ၊ ထိုင္း၊ လာအို ကေမာၻဒီးယား၊ ဗီယက္နမ္၊ ကိုရီးယား၊ ဂ်ပန္အထိ ျပန္ႏွံ႕၍ ယခုထိ အခ်ိဳနိုင္ငံမ်ား ၌ သာသနာတည္ရွိေနေလသည္ ။ ဤသို႔လွ်င္ ေနမဝင္ေသာ ဗုဒၶနိုင္ငံေတာ္ႀကီးတည္ရွိခဲ့ပုံကို ျပန္လည္မွန္းဆၾကည့္ နိုင္ရန္ ရာစုႏွစ္အလိုက္ အတိတ္ကို လွန္၍ ဇတ္ေၾကာင္းျပန္ပါမႉ -
ဗုဒၶသာသနာနိဒါန္း
သာသနာႏွစ္ – ၁ (အ စ )
ရာဇၿဂိဳဟ္ျပည္တြင္ အဇာတသတ္မင္းႀကီး ၏ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ ေထာက္ပံမႉကို ခံယူ ၍ အရွင္မဟာကႆပ ၊ အရွင္ဥပါလိ ၊ အရွင္အာနႏၵာ အမႉးျပဳေသာ ရဟႏၲာ ၅၀၀ တို႔စုေပါင္း ညီ ညာ ပထမသဂၤါယနာ တင္ေတာ္မႉခဲ့ၾကသည္ ။ ဘုရားေဟာေဒသနာေတာ္ ကို ႏုတ္ပယ္ျဖည့္စြက္ ျပင္ဆင္ျခင္းမျပဳၾကရန္ မူခ်မွတ္ေတာ္မႉခဲ့ၾကသည္ ။
သာသနာႏွစ္ – (၁) ရာစု
ေ၀သာလီျပည္ တြင္ေကာသလမင္းႀကီး၏ အေထာက္အပံ့ခံယူ၍ အရွင္မဟာယသ ႏွင့္တကြ ရဟႏၲာမေထရ္ ၇၀၀ တို႔ဒုတိယ သဂၤါယနာတင္ခဲ့ၾကသည္ ။ ဝိဇိီ တိုင္းသားရဟန္း မ်ား သည္ ဝိနည္းေတာ္ ကို ျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္လိုၾက၍ မဟာသံဃိက ဂိုဏ္း အျဖစ္သီး ျခားခြဲ ထြက္ ခဲ့ၾက သည္ ။
သာသနာႏွစ္ – (၂) ရာစု
မဟာသံဃိကဂိုဏ္း ၏ ေရွ ့ေဆာင္လမ္းျပမႉေၾကာင့္ ဂိုဏ္းကြဲမ်ား ဆက္ကာဆက္ကာ ေပၚထြက္ ခဲ့သည္။ မဟာသံဃိကဂိုဏ္း မွ ဂိုဏ္းကြဲ ၅ခု ထြက္ေပၚခဲ့၍ ေထရဝါဒမွ ၁၁ ဂိုဏ္း ကြဲ ထြက္ျပန္ သည္။ ဂိုဏ္းကြဲ အေသး အဖြဲ႕မ်ားကိုပါ ထည့္သြင္းေရတြက္ပါက သံဃာဂိုဏ္းေပါင္း ၃၀ အထက္ အကြဲ အၿပဲေခတ္စားခဲ့ သည္။ထိုေခတ္က ျမန္မာနိုင္ငံ သေရေခတၱရာၿမိဳ႕တြင္ဗုဒၶသာသနာ ထြန္း ကား ၍ ဒြတၱေပါင္ မင္းႀကီးလက္ထက္ ေစတီႀကီး ၆ ဆူ တည္ခဲ့ေၾကာင္း ျမန္မာ့သမိုင္း၌ ျပဆို ထားသည္ ။
သာသနာႏွစ္ – (၃) ရာစု
အရွင္မဟာေမာဂၢလိပုတၱတိႆေထရ္ အမႉးျပဳေသာ ရဟႏၲာ ရွင္ျမတ္ ၁၀၀၀ တို႔သည္ အာေသာ က မင္းႀကီးကာကြယ္ေစာက္ေရွာက္ ေထာက္ပံ့ မႉခံယူ၍ တတိယ သဂၤါယနာ တင္ ေတာ္မႉခဲ့ ၾကသည္။ ဗုဒၶဘာသာဂိုဏ္း ကြဲ အယူဝါဒအားလုံးကို ေထရဝါဒ ဘက္မွျပန္ လည္ ေျဖရွင္း ပယ္ဖ်က္ နိုင္နင္းေသာ ကထာဝတၱဳၾကမ္းႀကီးကို အရွင္မဟာေမာဂၢလိပုတၱတိႆ ေထရ္က ရဟန္း ေတာ္ ၁၂ သိန္းတို႔ ၏အလည္၌ ေဟာၾကားေတာ္မႉခဲ့သည္။ အေနာက္သို႔ လားေသာ္ ဂႏၶာရတိုင္း ႏွင့္ တူရဂီ ဂရိတ္တို႔ ေဒသ ယာနကေလာကိုင္ေအာင္ ၎ အေရွ႕ သို႔လားေသာ္ သု၀ဏဘူမိေခၚ ျမန္မာနိုင္ငံ ႏွင့္ ထိုင္းနိုင္ငံတိုင္ေအာင္၎ ေတာင္သို႔လားေသာ္ သီရီလကၤာေခၚ သီဟိုဠ္ ကြၽန္း တိုင္ ေအာင္၎ ေျမာက္သို႔လားေသာ္ ဟိမဝႏၲာေတာင္တန္းေဒသ တိုင္ေအာင္ ၎ ဗုဒၶ သာသနာ ေတာ္ျပန္ႏွံ႕ေစရန္ ရဟႏၲာ မေထရ္ႀကီးမ်ား၏ အမိန႔္အရ အာေသာကမင္းႀကီးသည္ ၉တိုင္း ၉ဌာန သို႔ သာသနျပဳေစလႊတ္ခဲ့သည္။
သာသနာႏွစ္ – (၄) ရာစု
အိႏၵိယျပည္တြင္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ကို ခ်ီးျမႇင့္ ေထာက္ပံေသာ သာသနာ့ဒါယကာ ေမာရိယ မင္းဆက္ ျပဳတ္၍ ျဗဟၼဏ ဘာသာဝင္ ဘုရင္မ်ားနန္းတက္ခဲ့သည္ ။ ျဗဟၼဏ ဘုရင္ တို႔၏ ႏွိပ္ စက္ မႉေၾကာင့္ ဟီနယာန သဗၺတၱိဝါဒဂိုဏ္း မွာ အိႏၵိယအေနာက္ ပိုင္းသို႔ေျပး ခဲ့ရ၍ ေထရဝါဒ ဂိုဏ္းမွာ အိႏၵိယေတာင္ပိုင္း ဆံခ်ီသို႔ ေ႐ြ႕ခဲ့ရသည္ ။ ျဗဟၼဏ ဘုရင္တို႔သည္ သကၠတ ဘာသာကို ဦးစားေပးရာ ၎ တို႔၏မ်က္ႏွာသာေပး ခံလို မႉေၾကာင့္ ဟီနယာန သဗၺတၱိ ဝါဒဂိုဏ္း သည္ ဘုရား ေဟာပါဠိေတာ္မ်ားကို ပါဠိဘာသာမွသကၠတ ဘာသာ သို႔ေျပာင္းလဲ ခဲ့ၾကသည္ ။ ထိုေခတ္မ်ာပင္ သီဟိုဠ္ကြၽန္းကို ေစာဠတိုင္းမွ ဧဠာရမည္ေသာ ျဗဟၼဏဘုရင္ သည္ က်ဴးေက်ာ္ တိုက္ခိုက္ သိမ္း ပိုက္ ၍ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ကို ႏွိပ္စက္ဖ်က္ဆီးခဲ့သည္။ ဒု႒ဂါမဏိ မင္းႀကီးက မိစာၦဒိ႒ိ ေက်းကုလား တို႔ကို တိုက္ခိုက္ႏွိမ္ႏွင္း၍ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ ကို ကာကြယ္ေစာက္ေရွာက္ ခ်ီးျမႇင့္ခဲ့ သည္။
သာသနာႏွစ္ – (၅) ရာစု
ပန္ဂ်ပ္ျပည္နယ္ သာဂလၿမိဳ ့ေတာ္တြင္ ဂရိတ္ႏြယ္ဝင္ မိလိႏၵမင္းႀကီး၏ အေမးကို ရဟႏၲာ အရွင္ နာဂသိန္ ကေျဖဆိုေသာမိလိႏၵပဉာ ပါဠိေတာ္က်မ္းႀကီးေပၚထြန္းခဲ့သည္ ။သီဟိုဠ္ကြၽန္းတြင္ ျဗာဟၼဏ အႏြယ္ဝင္မ်ား သူပုန္ထ၍ တမီလ္စစ္တပ္ ၏က်ဴးေက်ာ္ဝင္ေရာက္ ႏွိပ္စက္မႉကို ၁၄ႏွစ္ ခံစာခဲ့ၾကရသည္ ။ ဝါဋဂါမဏိမင္းႀကီးက ႏွိမ္းႏွင္းတိုက္ခိုက္ေအာင္ျမင္ ၍ တိုင္းျပည္ေအးခ်မ္း ေအာင္ျမင္ေသာအခါ ပါဠိေတာ္ႏွင့္ အ႒ကထာ ပိဋကတ္က်မ္းစာမ်ားကို စတုထၳသဂၤါယနာတင္၍ ေပထက္အကၡရာတင္ေတာ္မႉခဲ့ၾကသည္ ။
သာသနာႏွစ္ – (၆) ရာစု
ေဂ်႐ုစလင္ၿမိဳ႕တြင္ ခရစ္ရန္ဘာသာကို စတင္တည္ေထာင္ေသာ ခရစ္ေတာ္ ေပၚထြန္း ခဲ့သည္ ။ ဂႏၶာရတိုင္းတြင္ေထရဝါဒ သာသနာ ေတာ္အေပၚ ဟီနယာန သဗၺတၱိဝါဒဂိုဏ္းက လႊမ္းမိုးလာ သည္။
သာသနာႏွစ္ – (၇) ရာစု
ဂႏၶာရတိုင္း ပက္သွ်ဝါၿမိဳ ့တြင္ သကမင္းစိုးစံသည္ ။ အိႏၵိယျပည္ မထုရာ ၊ ဥေဇနီ ၊ ဒက္ကန္ေဒသ သို႔တိုင္ေအာင္ အာဏာစက္ျပန႔္ႏွံ႕ ခဲ့သည္ ။သေရေခတၱရာျပည္ တြင္ သုမုႏၵရီမင္းက သာသနာႏွစ္ ၆၂၂ ကို ေခခ်၍ သကၠရာဇ္ (၁)ႏွစ္ ဟုစတင္ေရတြက္သည္။ အလားတူပင္ သကမင္း မ်ားကလဲ သာသနာႏွစ္ ၆၂၂ ကိုေခ် ၍ သကႏွစ္ (၁)ႏွစ္ ဟုစတင္ေရတြက္သည္ ။သကမင္းဆက္၌ ကနိသွ် ကဘုရင္ကို ဒါယကာျပဳ၍ ဟိနယာန သဗၺတၱိဝါဒဂိုဏ္းက သဂၤါယနာတင္ခဲ့သည္ ။ မဟာယနဂိုဏ္း က ေလးစားေသာ အ႒ကထာဆရာ အႆေဃာသ ေပၚထြန္းခဲ့သည္။ ဈာနီဗုဒၶမ်ားႏွင့္ ေဗာဓိ သတၱဘုရားေလာင္း နတ္သားမ်ား စတင္ေပၚ ေပါက္ ခဲ့သည္ ။သာသနာႏွစ္ ၆၀၈ ခုႏွစ္ တေပါင္း လျပည့္ေန႕ ညတြင္ မင္တီအမည္ရွိ တ႐ုတ္ဘုရင္ ႀကီးသည္ ထူးဆန္းေသာအိမ္မက္ကို ျမင္မက္သည္။ အရက္ေတာ္ ၁၆ေပရွိ ဦးေခါင္းေတာ္တြင္ ေရာင္ျခည္ေတာ္ စက္ဝန္းထြန္း လင္းေနေသာ ပုဂၢိုလ္ထူး တဦးသည္ ေ႐ႊသကၤန္း႐ုံလွ်က္ မင္းႀကီးေရွ႕ေမွာက္ ႂကြေရာက္လာသည္ဟု အိမ္ မက္ ျမင္သည္။ ထိုအိမ္မက္ႏွင့္ ဆက္လ်ဥ္း ၍ပညာရွိတ႐ုတ္ အမတ္ ႀကီးမ်ားက မဇၩိမေဒသတြင္ သေဗၫု ဘုရား ပြင့္ထြန္းေပၚ ေပါက္ ခဲ့ေၾကာင္းကို ၊ သာသနာႏွစ္ ၁၀၀၀ ေနာက္၌ တ႐ုတ္ျပည္ တြင္ ဗုဒၶသာသနာ ေတာ္ ထြန္းလင္း မည္ဟု ဗ်ာဒိတ္ေတာ္ထားခဲ့ေၾကာင္းကို ေလွ်ာက္ထားရာ တ႐ုတ္ ဘုရင္သည္ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္ ဘုရားကို ပင့္ရန္ အေနာက္ဘက္တိုင္းျပည္မ်ားသို႔ တမန္ ေတာ္မ်ားေစလႊတ္သည္ ။ခိုတန္ျပည္ သို႔ေရာက္ေသာ အခါ အရွင္ကႆပ မာတဂၤ (မိုထင္)ကို ေတြ႕၍ တ႐ုတ္ျပည္သို႔ပင့္ခဲ့သည္ ။ ဗုဒၶပုံေတာ္ကို ပိတ္ျဖဴေပၚတြင္ေရး၍ ပိဋကတ္က်မ္းစာမ်ား ႏွင့္အတူတကြ ျမင္းျဖဴထက္၌ တင္ ေဆာင္၍ ပင့္ခဲ့ၾကသည္ ။
သာသနာႏွစ္ – (၈) ရာစု
နာဂၢအဇုန ရဟန္းေတာ္သည္ နဂါးျပည္မွ ပိဋကတ္မ်ားရရွိ ခဲ့သည္ဟုဆို ၍ မဇၩိမက သုည ဝါဒ က်မ္းမ်ားကို ေရးသားသည္။ ၎မွ မဟာယနဂိုဏ္းေပၚထြန္းခဲ့သည္ ။ အိႏၵိယျပည္တျပည္လုံးတြင္ မဟာယန ဝါဒျပန႔္ႏွံသည္။ သီဟိုဠ္ကြၽန္းတြင္ ေဝါဟရတိႆ မင္းက ေဝတုလႅပိဋက (သဒၶမၼပုဏ္႑ရိကက်မ္း)ကို မီးရွို႔ ဖ်က္ဆီး၍ မဟာယနဂိုဏ္းကို တိုင္း ျပည္မွ ႏွင္ထုတ္ခဲ့ သည္ ။
သာသနာႏွစ္ – (၉) ရာစု
သီဟိုဠ္ကြၽန္းတြင္ မဟာေသနမင္းသည္ အဘယဂိရိေက်ာင္းေန မဟာယန ရဟန္းေတာ္ မ်ားကို ၾကည္ညို၍ ေထရ ဝါဒဂိုဏ္း ၏ ဗဟိုဌာန ျဖစ္ေသာ မဟာဝိဟာရေက်ာင္းေန ရဟန္း မ်ားကို စြမ္းမေလာင္းေစရ စြမ္းေလာင္းသူကို ဒဏ္ေငြ ၁၀၀ ေပးေဆာင္ေစရ သည္ ။ ဒု႒ဂါမဏိ မင္းႀကီး တည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ ေလာဟပါသာဒ ေၾကးျပာစသာဒ္ ေက်ာင္းေတာ္ ႀကီးကိုဖ်က္ ဆီးသည္ ။ ေက်ာင္း တိုင္ပါ ႏုတ္ေစ ၍ ေက်ာင္းဝန္း ကိုေျပာင္းခင္းလုပ္ေစခဲ့သည္ ။အိႏၵိယ ျပည္တြင္ ကလိဂၤ တိုင္း ဒႏၲပူရ ၿမိဳ႕တြင္ ဂုဟသီ၀မင္းကို ဟိႏၵဴ ဘုရင္မ်ားက တိုက္ခိုက္ရာ ဂုဟသီ၀မင္း စစ္ပြဲ ၌က် ဆုံးသည္။ ေဟမမာလာသည္ ျမတ္စြာဘုရား၏ စြယ္ေတာ္ကို ဆံထုန္းၾကား၌ ဝွက္ယူ၍ သီဟိုဠ္ ကြၽန္း သို႔ ထြက္ေျပးခဲ့ရ သည္။ သီဟိုဠ္ဘုရင္ ကိတၱိသိရိေမဃ မင္းက ႀကိဳဆိုလက္ခံ ၍ စြယ္ေတာ္ ကိုထိမ္းသိမ္း ေစာက္ေရွာက္ခဲ့ ရာ ယေန႕ အထိ သီဟိုဠ္ကြၽန္း စြယ္ေတာ္တိုက္ ၌ ဆက္လက္ တည္ ရွိေနသည္။
သာသနာႏွစ္ – (၁၀) ရာစု
မဟာယန ဝိညာဏဝါဒဂိုဏ္းကို စတင္တည္ေထာင္ေသာ က်မ္းျပဳဆရာ အသဂၤႏွင့္ ၀သုဗႏၶဳ တို႔ ညီေနာင္ႏွစ္ပါးေပၚထြန္းခဲ့သည္။ အိႏၵိယျပည္တြင္ ဂုတၱမင္းမ်ားက နာလႏၵ တကၠသိုလ္ စေသာ မဟာယန တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းႀကီးမ်ား တည္ေထာင္ေပးသည္။ ဂုတၱမင္းမ်ား မွာ ဟိႏၵဴဘာသာ ဝင္မ်ားျဖစ္ၾက ၍ ထိုေခတ္အိႏၵိယ ျပည္ ဗုဒၶဘာသာမွာလည္းဟိႏၵဴဝါဒႏွင့္ ညီအကို ျဖစ္ေနသည္။ ေထရဝါဒဂိုဏ္း ၌ အ႒ကထာဆရာႀကီး အရွင္မဟာ ဗုဒၶေဃာသ ေပၚထြန္းသည္။ အိႏၵိယျပည္ သား ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ တ႐ုတ္ျပည္ သို႔သာသနာျပဳႂကြခဲ့ၾက ၍ တ႐ုတ္ရဟန္းေတာ္မ်ားလဲ အိနိၵယျပည္သို႔ ပညာေတာ္သင္ ႂကြခဲ့ ၾကသည္ ။တ႐ုတ္ ရဟန္း ေတာ္ဖာဟိယန္သည္ ဂိုဘီ သဲကႏၲာရႀကီး ကို အေဖာ္မပါတေယာက္တည္း ျဖတ္သန္းခဲ့ ၍ အိနိၵယျပည္အေရာက္ ၆ ႏွစ္ၾကာ ခရီးႏွင္ ခဲ့သည္ ။အိႏၵိယျပည္တြင္ ၇ ႏွစ္ၾကာပညာသင္ခဲ့ ၍ တ႐ုတ္ျပည္ သို႔ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ား သယ္ ေဆာင္ခဲ့သည္ ။ အင္ဒိုနီးရွား၊ မေလးရွား ၊ ကေမ္ဘာဒီးယားတို႔တြင္ မဟာယန ဗုဒၶသာသနာ ထြန္းကားေၾကာင္း မွတ္တမ္း တင္ ခဲ့သည္ ။ အရွင္ကုမာရဇီ၀ တ႐ုတ္ ျပည္ သို႔ႂကြေရာက္ ၍ သာ သနာျပဳခဲ့သည္။ သာသနာ့ ဒါယကာ ခ်င္မင္း ဆက္ျပဳတ္၍ မြန္ဂိုမင္း ႏွင့္ေတာင္ပိုင္း ဆြန္မင္းမ်ား က ဗုဒၶဘာသာကို ညွဥ္းပန္းႏွိပ္ ဆက္ၾကသည္ ။ မြန္ဂိုဘုရင္ သည္ဆင္းတုေတာ္မ်ားကို ျဖတ္ဆီး၍ ပိဋကတ္ က်မ္းစာမ်ားကို မီးတိုက္ သည္ ၊ ဘုန္းႀကီးရဟန္းမ်ားကို သတ္သည္ ၊၊ ျပည္သူလူထု မေၾကနပ္ သျဖင့္ လူထုကို ႏွစ္သိမ့္ေစရန္ ေပ ၅၀ ျမင့္ေသာေၾကးဆင္းတု ႀကီး တဆူသြန္းလုပ္၍ ေ႐ြွခ် ေပးသည္ ၊ တစ္ၿမိဳ႕လွ်င္ ေက်ာင္းတိုက္တခုဆီ ေဆာက္လုပ္၍ ရဟန္း ၅၀ သီလရွင္ ၅၀ ျပဳခြင့္ ေပးျပန္သည္ ။
သာသနာႏွစ္ – (၁၁) ရာစု
တ႐ုတ္ျပည္တြင္ ေက်ာင္းတိုက္ေပါင္း ၁၃၀၀၀ ရွိ၍ မဟာယာန ဗုဒၶဘာသာေ႐ႊေခတ္ဟု ေခၚ ေလာက္ သည္။ အရွင္ေဗာဓိဓမၼ တ႐ုတ္ ျပည္ သို႔ ႂကြ၍ ဈင္ဂိုဏ္း ကို တည္ေထာင္သည္။ ကိုရီးယားျပည္ သို႔ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ စတင္ေရာက္ရွိသည္ ။ ဂ်ပန္နိုင္ငံ သို႔ ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားေတာ္ စတင္ေရာက္ရွိသည္ ။
သာသနာႏွစ္ – (၁၂) ရာစု
အိႏၵိယျပည္တြင္ မဟာယာနမွ ဝိဇၨာယာန အျဖစ္သို႔ ေျပာင္းလဲခဲ့ ေသာဝိဇၨာဘုန္းႀကီးမ်ား ေခတ္ စားခဲ့သည္ ။အာေရဗ်ျပည္ မကၠာၿမိဳ႕တြင္ တမန္ေတာ္မို ဟာမက္ေပၚထြန္း၍ အစၥလမ္ ဘာသာ ေပၚေပါက္လာသည္။ အစၥလမ္ဘာသာဝင္ အာရပ္ တမ်ိဳးသားလုံး စည္းလုံး ညီၫြတ္၍ တူရဂီ ၊ ပါရွား ၊ အာဖဂန္နစ္စတန္ အထိေအာင္ နိုင္၍ အစ္စလမ္ သာသနာေတာ္ ေအာက္ေရာက္ ေစခဲ့ သည္။
တ႐ုတ္ျပည္တြင္ တန္မင္းဆက္ ေကာ္စုဘုရင္က ဘုန္းႀကီးႏွင့္ မယ္သီလရွင္ မ်ားရွိ ျခင္းေၾကာင့္တိုင္းျပည္ ၌ လူဦးေရနည္းပါး၍ စီးပြားေရးဆုတ္ယုတ္ သည္ဟု ယူဆသျဖင့္ ရဟန္း မဝတ္ရန္ ၊ သီလရွင္မဝတ္ရန္ ျခဳတ္ျခယ္သည္ ။ ယူအန္ေဆာင္ဘုရင္လက္ထပ္ ၌ ရဟန္း ၁၂၀၀၀ ကို လူ ထြက္ ေစ၍ တဖန္ထိုမင္းသည္ပင္ သာသနာကို ၾကည္ညို၍ သာသနာ့ ဒါယကာခံယူျပန္သည္။ တ႐ုတ္ ရဟန္းေတာ္ ဟူရင္ဆန္ (ဟိယင္ဆိုင္ = ယႊန္ခြၽန္း = ယြန္ေခ်ာင္း)သည္ အိႏၵိယ ျပည္သို႔ ႂကြ၍ ၁၄ ႏွစ္ၾကာပညာသင္ခဲ့သည္ ။
ဂ်ပန္ျပည္တြင္ ဆူမိကို (ဆြိကို) ဘုရင္မႀကီးလက္ထက္ရွိုတိုကု တိုင္းရွိ မင္းသားႀကီး ၏ ႀကိဳးပမ္း မႉေၾကာင့္ ဂ်ပန္တျပည္လုံး မဟာယန ဗုဒၶဘာသာကို ကိုယ္းကြယ္ခဲ့ၾကသည္ ။ ဗုဒၶဘာသာကို အေျခခံ၍ ဂ်ပန္ျပည္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဥပေဒကိုေရးဆြဲခဲ့သည္။ တိဗက္ျပည္သို႔ ဗုဒၶသာ သနာေတာ္ စတင္ေရာက္ရွိသည္။ ဘုရင္ကိုးကြယ္ခံရ၍ နိုင္ငံေတာ္ ဘာသာ ျဖစ္ခဲ့သည္ ။ အရွင္သႏၲရကၡိတ ႏွင့္ ပဒုမသမ္ဘ၀တို႔ ကစတင္သာသနာ ျပဳခဲ့သျဖင့္ တိဗက္လားမား တိဗက္လားမား ဗုဒၶဘာသာ စတင္ ေပၚေပါက္ခဲ့သည္ ။ လားမားဗုဒၶ ဘာသာသည္ ဆစ္ကင္းျပည္၊ ဘူတန္ျပည္၊ မြန္ဂိုလ်ျပည္ ဆိုဗီယက္နိုင္ငံ မ်ားသို႔ ျပန႔္ႏွံ ခဲ့သည္ ။ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ပုပၸါးေစာ ရဟန္းမင္း က သုမုႏၵရီမင္း ၿဖိဳးႂကြင္းသကၠရာဇ္ ၅၆၀ ကိုေခ်၍ ၂ခုႂကြင္းထားကာ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၂ ႏွစ္ဟု စတင္ေရတြက္ သည္။ ယေန႕လက္ရွိ ျမန္မာ သကၠရာဇ္ ၏အစျဖစ္သည္ ။
သာသနာႏွစ္ – (၁၃) ရာစု
အိႏၵိယတျပည္လုံးရွိ ရဟန္းမ်ားသည္ ဝိဇၨာဂိုဏ္းသို႔ဝင္ၾကသည္ ။ နတ္႐ုတ္ ၊ ဘီလူး႐ုတ္ မ်ားကို ကန္ေတာ့ ပြဲ ထိုး၍ ေဆးဝါးမႏၲရား စီရင္ၾကသည္ ။ သင္းခ်ိဳင္း၌ ေန၍လူဦးေခါင္းခြံတြင္ ထမင္း ထည့္ စားေသာက္ၾကသည္ ။ လူတို႔ကိုေျခာက္လွန႔္ ညာျဖန္းစားၾကသည္ ။ ဟိႏၵဴျဗဟၼဏ ဘာသာမွ ပညာ ရွိ ရွံကရဆရာႀကီးသည္ ဟိႏၵဴဘုရင္တို႔၏ အကူအညီျဖင့္ တႏၲရ -မႏၲရ ဂိုဏ္းဝင္ ဗုဒၶဘာ သာ ရဟန္းေတာ္မ်ားကို ႏွိပ္ကြပ္ေလရာ အိႏၵိယျပည္ေတာင္ ပိုင္း၌ သာသနာကြယ္ပခဲ့သည္။ အာရဗီစစ္ဗိုလ္ မိုဟာမက္ဘိန္ကာစင္သည္ ကၠဳႏၶဳျမစ္ဝွမ္းတဝိုက္ တိုက္ခိုက္ သိမ္းပိုက္သည္။ တ႐ုတ္ရဟန္းေတာ္ အိဆင္ (ယိက်င္)သည္ ေရလမ္းခရီးျဖင့္ အိႏၵိယသို႔ႂကြ၍ ၂၂ ႏွစ္ၾကာ ပညာ သင္ၾကားခဲ့သည္။ တ႐ုတ္ျပည္တြင္ မင္းညီမင္းသား မႉးမတ္ သူေဌးသူႂကြယ္ ကုန္သည္လယ္လုပ္ လူတန္းစားအားလုံးမွ ရဟန္းဝတ္သူ၊ သီလရွင္ဝတ္သူ အလြန္မ်ားျပား သည္။ ဂ်ပန္ျပည္တြင္ ဘုရင္ မ်ားက ဘုရားတည္ ေက်ာင္းေဆာက္ ျပဳလုပ္ခဲ့ ၾကသည္ ။
သာသနာႏွစ္ – (၁၄) ရာစု
တ႐ုတ္ျပည္တြင္ ဝူေဆာင္ဘုရင္သည္ တာအိုဘာသာဝင္ ျဖစ္၍ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း ေပါင္း ၄၀၀၀၀ ေက်ာ္ဖ်က္ဆီးသည္။ ရဟန္းေပါင္း ၄၆၀၀ အသတ္ခံရသည္။ ရဟန္းႏွင့္ သီလရွင္ ၂၆၀၀၀၀ လူ သတ္လဲၾကရသည္ ။ ေၾကးစည္ေခါင္းေလာင္မ်ားကို ဒဂၤါးပိုက္ဆံ သြန္း ခဲ့သည္။ ဤသို႔ျပဳလုပ္ ၍ ၂ ႏွစ္ အၾကာတြင္ ဘုရင္ႀကီးမက်န္းမာ၍ ႏႈတ္ဆြံ႕အ၍ စကားမေျပာ နိုင္ ျဖစ္သြားသည္ ။ ထိုအခါ ဘုရင္ႀကီး ထိတ္လန႔္ ၍ အမိန္ေတာ္ကို ျပန္လည္႐ုပ္သိမ္းၿပီးလွ်င္ အကန႔္သတ္ျဖင့္ ရဟန္း ျပဳခြင့္ ေပး သည္။ တိဗက္ျပည္တြင္ ဗုဒၶသာသနာ ေတာ္ကိုတရားလြန္ခ်ီးျမႇောက္ေထာက္ပံ ေသာ ရာလ္ ပခ်န္ ဘုရင္ နတ္႐ြာစံၿပီးေနာက္ ဘုရင္လံဓရ္မသည္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမ်ားကို ျဖတ္ဆီး ၍ ပိဋကတ္ က်မ္းစာမ်ားကို မီးရွို႔ သည္။ ဗုဒၶ႐ုပ္တုမ်ားကို ေျမျမႇပ္ပစ္သည္။ ဥပုသ္ေစာင့္မႉ ရဟန္းခံ ရွင္ျပဳမႉမ်ားကို တာျမစ္ပိတ္ပင္ သည္။ ရဟန္းမ်ားကိုျပည္ႏွင္ဒဏ္ေပး၍ ထြက္မေျပး နိုင္ေသာ ရဟန္း မ်ားကို လူဝတ္လဲေစ၍ မုဆိုးတံငါလုပ္ ေစသည္။
သာသနာႏွစ္ – (၁၅) ရာစု
ပုဂံျပည္တြင္ ေညာင္ဦးေစာရဟန္း (ေတာင္သူႀကီး)မင္းျဖစ္ ၍ ရွင္မထီးအရည္းႀကီး ဂိုဏ္းကို ခ်ီး ျမႇောက္ ေထာက္ပံသည္ ။ အိႏၵိယျပည္ မထုရာၿမိဳ႕ဟီနယာန သဗၺတၱိဝါဒဂိုဏ္းက တည္ေထာင္ ခဲ့ေသာ ၀လဘိတကၠသိုလ္ ၊ မဂဓတိုင္း မဟာယာန ဂိုဏ္း ကတည္ေထာင္ ခဲ့ေသာ နာလႏၵ တကၠသိုလ္၊ ဘေငြဂါနယ္ရွိ ဩဒႏၲပူရီတကၠသိုလ္ ေက်ာင္းတိုက္ႀကီးမ်ားကို ဝိဇၨာဂိုဏ္း ဝင္ရဟန္း မ်ား လႊမ္းမိုးေလသည္။
သာသနာႏွစ္ – (၁၆)ရာစု
ဝိကၠမသီ လာတကၠသိုလ္မွ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး အတိဆာေခၚ ဒီပကၤရ သီရိညဏသည္ တိဗက္ ျပည္သို႔ သာသနာျပဳႂကြသည္။ ခိုတန္ ျပည္ ကို ယူဆစ္ကဒရ္ခန္ဦးေဆာင္ေသာ တူရကီစစ္တပ္ ကသိမ္းပိုက္ရာ ဗုဒၶသာသနာ ကြယ္ပ၍ တာကစ္စတန္နိုင္ငံ အျဖစ္ သို႔ေရာက္သည္။သုဏ္႑ဘုမၼိ သထုံျပည္ တြင္ မႏူဟာမင္းႀကီးသည္ ဝိဇၨာဂိုဏ္းဝင္ဘုန္းႀကီးတပါးကို နန္းဦး ဆရာေတာ္ျပဳ ကိုး ကြယ္ သည္။ ေဇာဂ်ီဖိုဝင္သားစားရလွ်င္ လူစြမ္းေကာင္းျဖစ္နိုင္သည္ဟု မက္လုံးျပ ၍ ဝိဇၨာဂိုဏ္း က ဘုရင္ကိုစည္း႐ုံးထားရာ သထုံျပည္ တြင္ေထရဝါဒ သာသနာ မ်က္ႏွာ ငယ္ေနရသည္။ ထိုအခ်ိန္ တြင္ ရွင္အရဟံသည္ သထုံမွပုဂံျပည္သို႔ႂကြလာ၍ သာသနာျပဳ ရာ အေနာ္ရထာ မင္းႀကီး သည္ ရွင္မထီးႀကီးတို႔၏ အရည္းႀကီးသာသနာကို ႏွိပ္ကြပ္ ၍ ေထရဝါဒသာသနာကို ခ်ီးျမႇောက္ ေထာက္ပံသည္။ သထုံမွက်မ္းဂန္တတ္ ဆရာေတာ္သံဃာ ေတာ္ မ်ားႏွင့္ ပိဋကတ္ ေတာ္ မ်ားကို ပုဂံျပည္သို႔ ပင့္ေဆာင္၍ ကိုးကြယ္ခ်ီးျမႇောက္ေထာက္ ပံသည္။
သာသနာႏွစ္ – (၁၇) ရာစု
သီဟိုဠ္ကြၽန္းတြင္ ပရကၠမဗာဟုမင္းႀကီးလည္း တမီလ္နိုင္ငံကိုပါ တိုက္ခိုက္ေအာင္နိုင္ သည္။ မဟာယန အႏြယ္အဘရဂိရိတိုင္းသား မ်ား ကို လူဝတ္လဲေစသည္။ သီဟိုဠ္ကြၽန္းရွိ သံဃာ အားလုံး ကို မဟာဝိဟာရဂိုဏ္း တခုတည္းျဖစ္ေအာင္ ပူးေပါင္း ေစသည္။ သီဟိုဠ္ ကြၽန္း တခုလုံး တြင္ ဂိုဏ္းကြဲမရွိ မဟာဟာရတဂိုဏ္းတည္းသာရွိေစသည္။အေလာင္းစည္သူ မင္းႀကီးလက္ထပ္ တြင္ သီဟိုဠ္ကြၽန္းမွ ျပန္ႂကြလာေသာ ျမန္မာျပည္ သားရဟန္းေတာ္ အရွင္ဆပၸဒက ဂိုဏ္း သီးျခား တည္ေထာင္သျဖင့္ ပုဂံျပည္တြင္ ပုရိမသံဃာ ႏွင့္ ပစၦိမ သံဃာဟူ၍ ႏွစ္ဂိုဏ္းကြဲၾကသည္။ သထုံမွလာေသာ ရွင္အရဟံအႏြယ္မ်ားကို ပုရိမသံဃာဟုေခၚၾက ၍ အရွင္ဆပၸဒ အဆက္ အႏြယ္ မ်ားကို ပစၦိမသံဃာ ဟုၾကသည္ ။ပုဂံႏွင့္သီဟိုဠ္တို႔ အခ်င္းခ်င္း သာသနာေရး ဆက္သြယ္ မႉ ျပဳၾကသည္။အိႏၵိယအေနာက္ပိုင္း ႏွင့္ အလယ္ပိုင္း မဂဓတိုင္းတို႔ကို တူရဂီအႏြယ္တို႔က သိမ္း ပိုက္သည္။ နာလႏၵတကၠသိုလ္ ၊ ဝိကၠမသီလာတကၠသိုလ္ ၊ ဇဂၢဒၵလ တကၠသိုလ္ စသည္ျဖင့္ ဗုဒၶ ဘာသာ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးမ်ား ဖ်က္ဆီးခံရသည္ ။ အိႏၵိယျပည္တြင္ ရဟန္းေတာ္မ်ား ေထာင္ေသာင္းခ်ီ၍ အစုအလိုက္ အၿပဳံလိုက္ သတ္ခံၾကရသည္။
သာသနာႏွစ္ – (၁၈) ရာစု
ဘဂၤလား(ဝင္ဂတိုင္း)ျပည္ ပါလမင္းမ်ားအေနျဖင့္ တိုင္းျပည္လုံၿခဳံမႉ ကာကြယ္ေရးအတြက္ ကိုးကြယ္ အားထားေနေသာ ဩဒႏၲပူရိ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းႀကီးအတြင္းရွိ ဝိဇၨာဘုန္းႀကီးမ်ား ကိုမိုဟာေမဒင္ ျမင္းစီးတပ္ သား ၂၀၀ က သတ္ျဖက္မီးရွို႔ ဖ်က္ဆီး၍ ဘဂၤလားတျပည္လုံးကို သိမ္းပိုက္ခဲ့သည္။ ဝိဇၨာဘုန္းႀကီးမ်ား၏ နတ္႐ုပ္မ်ား ၊ မႏၲန္မ်ား ၊ အင္းအိုင္မ်ား ၊ ခလွဲမ်ားသည္ တစုံတရာ အကာ အကြယ္ မေပးနိုင္သျဖင့္ ဝိဇၨာဘုန္းႀကီး မ်ား၏ လိမ္ညာဝါႂကြားမႉ ေပၚသြား သည္ ။ ဗုဒၶ သာသနာ ေတာ္သည္ အိႏၵိယျပည္မွ လုံး၀ေျပာက္ကြယ္သြားေလသည္ ။ဂ်ပန္ျပည္တြင္ အမိတာ ဘုရား ကိုးကြယ္ ေသာ ဂ်ိဳဒိုဂိုဏ္းဝင္ ဂ်ပန္မင္းမ်ိဳးမင္းႏြယ္ မွ ရဟန္ ျပဳေသာ ရွိုနင္သည္ အိမ္ေထာင္ ျပဳေသာဂိုဏ္းကိုစတင္တည္ေထာင္သည္။ ထိုဂိုဏ္းကို “ရွင္” ဂိုဏ္းဟုေခၚသည္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဂ်ပန္ျပည္ရွိ အျခားေသာ ဗုဒၶဘာသာဂိုဏ္းဝင္ ရဟန္းမ်ားသည္လည္း “ရွင္” ဂိုဏ္းကို အတု ယူအား ၾက ၍ အိမ္ေထာင္ျပဳၾကသည္။
ဤေခတ္၌ ဂ်ပန္ျပည္ ဗုဒၶဘာသာ ဘုန္းႀကီးအားလုံးမွာ လူဝတ္ေၾကာင္မ်ားႏွင့္ အေနအထိုင္ အၾကာင့္သီလ ထူးျခားမႉမရွိေခ် ၊ ဘုရားတရား ၾကည္ညို၍ ဘာသာေရး စာေပတတ္ကြၽမ္းသူကို (ဘုန္းႀကီး = ဘိုစံ) ဟုေခၚ၍ ဘာသာေရးေခါင္းေစာင္အျဖစ္ အသိ အမွတ္ျပဳၾကသည္။ ထိုင္းနိုင္ငံ သည္ စစ္အင္အားေကာင္းလာ၍ ကေမာၻဒီးယား ဩဇာရိပ္မွ လြတ္ကင္းခဲ့ သည္။ ေထရဝါဒသာသနာ ကို ခ်ီးျမႇောက္ေထာက္ပံသည္။ သီဟိုဠ္ ႏွင့္ သာသနာေရး ဆက္ သြယ္ မႉျပဳခဲ့သည္။
သာသနာႏွစ္ – (၁၉) ရာစု
ျမန္မာနိုင္ငံ ပင္းယေနျပည္ေတာ္တြင္ ဂါမဝါသီရဟန္း ၊ အရညဝါသီ ရဟန္းႏွင့္ အရည္းႀကီး အႏြယ္ ဝင္ရဟန္းမ်ား အင္အားတူရွိ ေနခဲ့သည္။ တ႐ုတ္ျပည္တြင္ ကုဗလိုင္ခန႔္မင္းႀကီးသည္ မဟာ ယနဗုဒၶဘာသာႏွင့္ တိဗက္လားမား ဗုဒၶဘာသာကို ခ်ီးျမႇင့္ေထာက္ပံခဲ့ သည္။ တိဗက္ျပည္ ကို ရဟန္းမင္း (ဘုန္းႀကီးဘုရင္)မ်ားက အုပ္စိုး ၾကသည္။ အ၀ေလာကိေတသရ ဘုရားေလာင္း သည္ လူဝင္စား ျဖစ္လာ၍ ရဟန္း မင္းအျဖစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ရသည္ ။ သာသနာပိုင္ရဟန္းမင္းႀကီး ေသဆုံး လွ်င္ အသစ္တဖန္ျပန္လည္ ဝင္စား၍ ဆက္လက္ အုပ္ခ်ဳပ္ရသည္ ။
သာသနာႏွစ္ – (၂၀) ရာစု
ထိုင္းဘုရင္ သီရိဓမၼစကၠဝတၱိတိလက ရာဇာဓိရာဇာသည္ ဇင္းမယ္ၿမိဳ ့၌ သဂၤါယနာတင္ပြဲ ျပဳလုပ္ခဲ့ သည္ ။ ပဲခူးဟံသာ၀တီ ေနျပည္ ေတာ္တြင္ ဓမၼေစတီမင္းႀကီးသည္ ရဟန္းေတာ္ ၄၀ ကို သီဟိုဠ္ သို႔လႊတ္၍ သိကၡာအသစ္ယူ (ရဟန္းခံ)ေစသည္။ သီဟိုဠ္မွျပန္ႂကြ လာေသာ ရဟန္းသစ္မ်ား ျဖင့္ ကလ်ာဏီသိမ္ႀကီး ကို သမုတ္သည္။ ေအာက္ျမန္မာနိုင္ငံရွိ ရဟန္းေတာ္အားလုံးကို သိကၡာ ခ် ေစ၍ ထိုသိမ္၌ သိကၡာအသစ္ယူ (ရဟန္းခံ)ေစသည္ ။ သံဃာေတာ္မ်ားကို ပရိယတၱိ ၊ ပဋိပတၱိ လုပ္ငန္း ၂ မ်ိဳး၌ သာ အားထုတ္ေစ၍ ေဗဒင္ေဟာ ၊ ေဆးကု ၊ စိုက္ပ်ိဳးေရး ၊ ေမြးျမဴေရး ၊ စီးပြား ေရး လုပ္ေသာ ရဟန္းအားလုံးကို လူဝတ္လဲေစျခင္းျဖင့္ သာသနာ ေတာ္ သန႔္ ရွင္းစင္ၾကယ္ေရး ကို ေဆာင္႐ြက္ခဲ့သည္။ မလႅာယု ကြၽန္းဆြယ္ ႏွင့္သု၀ဏဒီပေခၚ အင္ဒိုနီးရွား နိုင္ငံ၌ အာရပ္ သေဘၤာ သား ကုန္ သည္ မ်ားေရာက္ရွိ ၍ အစၥလမ္သာသနာျပဳၾကသည္။
သာသနာႏွစ္ – (၂၁) ရာစု
အင္ဒိုနီးရွားႏွင့္ မလႅာယုကြၽန္း ဗုဒၶသာသနာေတာ္ကြယ္ပ၍ အစၥလမ္သာသနာ ထြန္းကားလာ သည္။ အင္း၀ေနျပည္ေတာ္တြင္ သိုဟန္ဘြားနန္းစံ ၍ ရဟန္း ၃၀၀၀ ခန႔္သတ္ျဖတ္ခံရသည္ ။ ပိဋကတ္က်မ္း စာမ်ားကိုမီးတိုက္သည္။
သာသနာႏွစ္ – (၂၂) ရာစု
သီဟိုဠ္ကြၽန္းတြင္ ပထမရာဇ သီဟဘုရင္သည္ ဖခင္ကို သတ္၍ နန္းတက္သည္ ။ ရဟန္းမ်ားကို သတ္၍ ပိဋကတ္က်မ္းဂမ္တို႔ကို မီးရွို႔သည္ ။ ထို မင္းနန္းက် ၍ ဝိမလဓမၼသူရိယ မင္းလက္ထက္၌ ယိုးဒယားႏွင့္ ရခိုင္မွ သံဃာေတာ္မ်ား ပင့္၍ သီဟိုဠ္ ၌ သာသနာ ကိုျပန္လည္ အသက္ ဆက္ရ သည္။ ျမန္မာနိုင္ငံ တြင္ငဇင္ကာသည္ သန္လွ်င္၌ အေျခစိုက္၍ ဘုရားပုထိုးမ်ားဖ်က္သည္ ။ ဗုဒၶ ဘာသာ ဝင္ လူထုကို ဘုရင္ဂ်ီ ဘာသာသို႔ အဓမၼသြတ္သြင္းခဲ့သည္ ။
သာသနာႏွစ္ – (၂၃) ရာစု
တ႐ုတ္ျပည္တြင္ မန္ခ်ဴး မင္းဆက္ ကန္ဆီ ဘုရင္ ကရဟန္းတပါးလွ်င္ သာမေဏတပါး သာ ထား ခြင့္ျပဳသည္။ ေက်ာင္းတိုက္ ႀကီးမ်ား၌ သာရဟန္းခံခြင့္ ျပဳသည္ ။ ျမန္မာနိုင္ငံ ဗုဒၶ သာသနာေတာ္ တြင္ တုံဂိုဏ္း ႐ုံဂိုဏ္း ကြဲျပားခဲ့သည္ ။
သာသနာႏွစ္
No comments:
Post a Comment