တန္ေဆာင္မုန္းလ
တန္ေဆာင္မႈန္း ေခၚ တန္ေဆာင္မုန္းသည္ ျမန္မာျပကၡဒိန္၏ ရွစ္လေျမာက္လသည္ ေအာက္တိုဘာလ၊ နိုဝင္ဘာလ အတြင္း က်ေရာက္သည္။ တန္ေဆာင္မုန္းလတြင္ ၃၀ ရက္ရွိသည္။ ရက္စုံေသာလျဖစ္သည္။ 'တန္ေဆာင္' မွာ 'မီးတိုင္' ျဖစ္ၿပီး 'မႈန္း' မွာ 'ပ်ံႏွံ့ေစျခင္း' အဓိပၸာယ္ရၿပီး ထိုေဝါဟာရႏွစ္ခု ေပါင္းလိုက္လၽွင္ 'မ်က္စိတဆုံး ဆီမီးတိုင္မ်ား ပြားမ်ား ထြန္းလင္းေနသည္' ဟုဆိုလိုေသာေၾကာင့္ မီးထြန္းပြဲကို ရည္ညႊန္းပါသည္။ ေတာင္သူအမ်ား ေကာက္လ်င္ (ေခၚ) ေကာက္ငယ္ရိတ္သိမ္းခ်ိန္ က်ေရာက္သည့္ကာလလည္း ျဖစ္ေပသည္။ တန္ေဆာင္မုန္းလအတြက္ အထိမ္းအမွတ္ပန္းမွာ ခဝဲပန္း (Dysolobium grande) ျဖစ္သည္။
မာတိကာ
၁ ပြဲေတာ္မ်ား
၁.၁ ကထိန္ပြဲ
၁.၁.၁ မသိုးသကၤန္း
၁.၂ ပဲသုကူပစ္ပြဲ
၂ ကိုးကား
ပြဲေတာ္မ်ား
ကထိန္ပြဲ
အက်ယ္တဝင့္ ေဖာ္ျပထားေသာေဆာင္းပါး - ကထိန္
တန္ေဆာင္မုန္းလသည္ မီးရႈး၊ မီးတိုင္၊ ဆီမီးတို႔ကို ထြန္းလင္းေတာက္ပေစေသာလျဖစ္၏။ ဗုဒၶဘာသာဝင္ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔သည္ တန္ေဆာင္မုန္းလ၌ "ကထိန္ပြဲေတာ္" ကို အစဥ္အလာမျပတ္ က်င္းပခဲ့ၾကသည္။ "ကထိန္" သည္ "ကထိန" ဟူေသာ ပါ႒ိကို ျမန္မာမႈျပဳကာ ျမန္မာေဝါဟာရသို႔ ေျပာင္းလဲထားေသာ အမည္ျဖစ္၏။ ကထိန္ ဟူသည္ သကၤန္းျဖတ္ျခင္း၊ ခ်ဳပ္ျခင္း၊ ဆိုးျခင္း၊ လႉျခင္း၊ ခင္းျခင္း စေသာ ကထိန္အမႈႏွင့္ စပ္သမၽွ အရာအားလုံးကို ျခဳံငုံ၍ ေခၚေဝၚသုံးစြဲေသာ အမည္ေဝါဟာရပင္ျဖစ္သည္။
ျမတ္စြာဘုရားသည္ ပါေဝယ်တိုင္းသား၊ ဘဒၵဝဂၢီရဟန္းသုံးက်ိပ္တို႔ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ "ရဟန္းေတာ္မ်ား အဓိ႒ာန္တင္ သကၤန္းသုံးထည္တို႔တြင္ တစ္ထည္ထည္ကို ထား၍ မပင္မပန္း ေပါ့ပါးရႊင္လန္းစြာ သြားနိုင္ၾကပါေစ၊ သကၤန္းရွားပါး ႏြမ္းပါးျခင္းမွ ကင္းၾကပါေစ" ဟူေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ေရွးေရွးေသာ ဘုရားရွင္တို႔၏ အစဥ္အလာအတိုင္း ကထိန္သကၤန္းအလႉသည္ ထူးျခားေသာ ဝိနည္းကံႏွင့္အညီ လႉရေသာေၾကာင့္ ထူးျခားေသာ အလႉျဖစ္၏။ ကထိန္သကၤန္းကပ္လႉပြဲ ခြင့္ျပဳေသာ ကာလမွာ သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေက်ာ္ ၁ ရက္ေန႔မွ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔အထိ တစ္လတာ ကာလျဖစ္ပါသည္။
ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ ကထိန္ခင္းရာတြင္ ႏွစ္ထပ္သကၤန္းႀကီး၊ အေပၚ႐ုံ ဧကသီ၊ ခါးဝတ္သင္းပိုင္ဟူေသာ သုံးထည္ေသာ သကၤန္းတို႔တြင္ တစ္ထည္တည္းေသာ သကၤန္းျဖင့္သာ ကထိန္ခင္းခြင့္ျပဳသည္။ ထိုသုံးထည္ေသာ သကၤန္းတို႔တြင္လည္း အလႉရွင္က မိမိအလိုအေလ်ာက္ သဒၶsafsdfsdf ေပါက္၍ လႉဒါန္းေသာ သကၤန္းသည္သာ ကထိန္ခင္းထိုက္ေသာ သကၤန္းျဖစ္၏။ ကထိန္သကၤန္း လႉဒါန္းရာ၌လည္း ပုဂၢိဳလ္၊ ဂိုဏ္းဂဏတို႔ကို ရည္မွန္း၍ လႉဒါန္းျခင္းမျပဳရေပ။ သံဃာ့ဂုဏ္ကိုသာ အာ႐ုံျပဳ၍ လႉဒါန္းရသည္။ သံဃာ့ဂုဏ္ကိုသာ အာ႐ုံျပဳ၍ လႉဒါန္းရသည္။ သံဃာ့ဂုဏ္ကို လႉဒါန္းမွသာလၽွင္ ကထိန္အလႉေျမာက္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကထိန္အလႉရွင္သည္ မိမိပိုင္သကၤန္းတစ္ထည္ထည္ကို သံဃာေရွ႕ေမွာက္သို႔ အေရာက္ေဆာင္၍ "ဤကထိန္လ်ာသကၤန္းကို သံဃာအား လႉဒါန္းပါ၏။" ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊ "ဤကထိန္လ်ာသကၤန္းျဖင့္ ကထိန္ခင္းေတာ္မူၾကပါ" ဟူ၍ လည္းေကာင္း ႏႈတ္ႁမြက္၍ လႉဒါန္းရမည္ျဖစ္သည္။
ကထိန္ခင္းျခင္းေၾကာင့္ ရဟန္းေတာ္မ်ား ရအပ္သည့္အက်ိဳးတရားမ်ားမွာ -
ဒါယကာတစ္ဦးဦးက မအပ္ေသာ အသုံးအႏႈန္းျဖင့္ ဆြမ္းစားပင့္ေသာ္လည္း အနီးရွိရဟန္းမ်ားကို မပန္ၾကားဘဲ ရြာတြင္းသို႔ သြားနိုင္ျခင္း။
တိစီဝရိတ္ အဓိ႒ာန္တင္ထားေသာ သကၤန္းကို မယူေဆာင္ဘဲ သြားလိုရာသို႔ သြားနိုင္ျခင္း။
ရလာသမၽွေသာ သကၤန္းတို႔ကို အဓိ႒ာန္ဝိကပၸနာ မျပဳဘဲ ဝတ္႐ုံဆင္ျမန္းနိုင္ျခင္း။
မအပ္ေသာ ပင့္နည္းျဖင့္ ဆြမ္းစားပင့္ေသာ္လည္း ေလးပါး၊ ေလးပါးထက္ပိုေသာ ရဟန္းတို႔ စုေပါင္း ခံယူဘုဥ္းေပးနိုင္ျခင္း။
ကထိန္ခင္းရာ ေက်ာင္းတိုက္အတြင္း ျဖစ္ေပၚလာေသာ သကၤန္းမ်ားကို ကထိန္ခင္းေသာ ရဟန္းတို႔က သုံးစြဲနိုင္ျခင္း။
ဟူေသာ အက်ိဳးတရားငါးပါးတို႔ကို ရရွိခံစားနိုင္ပါသည္။
ဝါတြင္းကာလ၌ ဝါမက်ိဳးမျပတ္ေအာင္ ေစာင့္စည္းထိန္းသိမ္းေနထိုင္ၾကသည့္ သံဃာေတာ္မ်ားအား ခ်ီးေျမႇာက္ဂုဏ္ျပဳသည့္အေနျဖင့္ ထိုအာနိသင္ (အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ) ငါးမ်ိဳးကို တေပါင္းလျပည့္တိုင္ေအာင္ ငါးလက်ယ္ျပန႔္စြာရရွိေစရန္ ျပဳလုပ္ျခင္းကို ကထိန္ခင္းျခင္းဟု ေခၚေပသည္။ ကထိန္အာနိသင္ ငါးမ်ိဳးသည္ ကထိန္သကၤန္းတည္းဟူေသာ ဝတၳဳပစၥည္းေၾကာင့္ ရဟန္းေတာ္မ်ား လိုက္နာက်င့္သုံးရသည့္ သိကၡာပုဒ္အခ်ိဳ႕ ေခတၱခဏ ကင္းလြတ္သက္သာခြင့္ရသြားျခင္းျဖစ္သည္။ ဤသည္ကိုပင္ ဘုရားရွင္တို႔ ခ်ီးမြမ္းျခင္းျဖစ္၏။ ျမတ္စြာဘုရား၏ အာဏာစက္ျဖစ္သည့္ ဝိနည္းသိကၡာပုဒ္တို႔ကို ေခတၱခဏ ပယ္ႏုတ္နိုင္သည္မွာ ကထိန္အလႉတစ္ခုတည္းသာရွိေပသည္။
ကထိန္သကၤန္းလႉဒါန္းၾကေသာ အလႉရွင္မ်ားမွာလည္း အက်ိဳးတရားမ်ားကို ရရွိခံစားၾကရမည္ျဖစ္ေပသည္။ ထိုအက်ိဳးတရားမ်ားကား-
သြားေလရာရာ အရပ္တို႔၌ အေႏွာင့္အယွက္မရွိ၊ ေဘးကင္းစြာ သြားရျခင္း။
မိမိပိုင္ပစၥည္းမ်ားကို ရန္သူတို႔ မဖ်က္ဆီးနိုင္ျခင္း။
စားေကာင္းေသာက္ဖြယ္ အထူးေပါမ်ား၍ အစားအတြက္ ေဘးမျဖစ္နိုင္၊ အဆိပ္မသင့္နိုင္ျခင္း။
မိမိပိုင္ပစၥည္မ်ားကို ကာလၾကာျမင့္စြာ ေမ့ေလ်ာ့ေနေသာ္လည္း မဆုံးပါးနိုင္ျခင္း။
ပစၥည္းမ်ားရွာေဖြရာတြင္ သူတကာတို႔ထက္ထူး၍ အစုလိုက္ အပုံလိုက္ ရျခင္း။
႐ုပ္ရည္အဆင္း ေခ်ာေမာလွပျခင္း။
ဟူေသာ အက်ိဳးတရားမ်ားကို ရရွိခံစားနိုင္မည္ျဖစ္ေပသည္။
မသိုးသကၤန္း
အက်ယ္တဝင့္ ေဖာ္ျပထားေသာေဆာင္းပါး - မသိုးသကၤန္း
"မသိုးသကၤန္း" ဟူသည္ သံဃာေတာ္မ်ားကိုယ္တိုင္ သကၤန္းမ်ားကို ခ်ဳပ္ဆိုးဝတ္ၾကရသည့္ေခတ္က ကထိန္သကၤန္း၏ နာမည္ထူးတစ္မ်ိဳးပင္ျဖစ္သည္။ ထိုေခတ္က ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားသည္ ကထိန္ခင္းရန္အတြက္ လႉဒါန္းေသာအဝတ္ကို ညသိပ္ သိမ္းဆည္းမထားဘဲ လႉဒါန္းသည့္ေန႔ အ႐ုဏ္မတက္မီအခ်ိန္အတြင္း သကၤန္းေပးအပ္မႈ၊ ခ်ဳပ္ဆိုးမႈကိစၥမ်ား ၿပီးစီးေအာင္ ေဆာင္ရြက္ၾကရသည္။ ယင္းကဲ့သို႔ ကိစၥအားလုံးကို ေန႔ခ်င္းၿပီးေအာင္ လုပ္ေဆာင္နိုင္ေသာ သကၤန္းမ်ိဳးကို "မသိုးသကၤန္း" ဟုေခၚသည္။ သကၤန္းခ်ဳပ္ဆိုးေနစဥ္ အ႐ုဏ္တက္ခဲ့လၽွင္ျဖစ္ေစ၊ သကၤန္းေပးအပ္မႈ၊ ခ်ဳပ္ဆိုးမႈတို႔ကို လုံးဝမျပဳဘဲ ညအိပ္ထားလၽွင္ျဖစ္ေစ သကၤန္းသိုးသည္ဟုဆိုသည္။ အခ်ိန္မီေအာင္ မေဆာင္ရြက္နိုင္သျဖင့္ သကၤန္းသိုးသြားသည္အခါ ထိုသကၤန္းျဖင့္ ကထိန္ခင္း၍ မရေတာ့ေပ။
ယခုမ်က္ေမွာက္ကာလ၌ကား အလႉရွင္ ဒါယကာ ဒါယိကာမမ်ားက ခ်ဳပ္ဆိုးၿပီး သကၤန္းမ်ားကို ကထိန္သကၤန္းအျဖစ္ လႉဒါန္းၾကသျဖင့္ ခ်ဳပ္ျခင္း၊ ဆိုးျခင္းကိစၥမ်ားကို သံဃာေတာ္မ်ားကိုယ္တိုင္ျပဳလုပ္ရန္ မလိုေတာ့ေပ။ အသင့္ခ်ဳပ္ဆိုးၿပီး လႉဒါန္းေသာ သကၤန္းျဖင့္ ကထိန္ခင္းၾကရန္သာရွိေပေတာ့သည္။ မသိုးသကၤန္းရက္လႉပြဲသည္ ကထိန္ပြဲေတာ္မွ ျဖာထြက္လာေသာ ပြဲငယ္တစ္ခုျဖစ္၏။ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔ညတြင္ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ဒါယကာ ဒါယိကာမမ်ားက မသိုးသကၤန္းရက္၍ ျမတ္စြာဘုရားအား လႉဒါန္းပူေဇာ္ၾကရာမွ "မသိုးသကၤန္းရက္လႉပြဲ" ဟူေသာ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ အစဥ္အလာတစ္ခု ျဖစ္ေပၚလာျခင္းျဖစ္သည္။
ပဲသုကူပစ္ပြဲ
"ပဲသုကူပစ္ပြဲ" သည္လည္း တန္ေဆာင္းမုန္းလ၏ ပြဲတစ္ပြဲျဖစ္သည္။ ပံသုကူပစ္ပြဲသည္ အျခားပြဲမ်ားကဲ့သို႔ လူစုလူေဝးျဖင့္ ထင္ထင္ရွားရွား က်င္းပေသာ ပြဲမ်ိဳးမဟုတ္၊ လူအမ်ားကြယ္ရာမွာတြင္ျဖစ္ေစ၊ ညေမွာင္ခ်ိန္တြင္ျဖစ္ေစ၊ သကၤန္းစသည့္ သံဃာ့အသုံးအေဆာင္ပစၥည္းမ်ားကို တိတ္တဆိတ္ စြန႔္ပစ္လႉဒါန္းၾကေသာပြဲမ်ိဳးျဖစ္သည္။ ပံသုကူပစ္ပြဲသည္ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ား က်င့္စဥ္ဓမၼမ်ားျဖစ္ေသာ ဓုတင္ ၁၃ ပါးတြင္ တစ္ပါးအပါအဝင္ျဖစ္သည့္ ပံသုကူဓုတင္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ျဖစ္ေပၚလာေသာပြဲျဖစ္၏။ "ပံသုကူဓုတင္" အက်င့္ဟူသည္မွာ ဒါယကာ ဒါယကာမမ်ားက တိုက္ရိုက္လႉဒါန္းသည့္ သကၤန္းကိုပယ္၍ လူတို႔စြန႔္ပစ္ထားေသာ အဝတ္မ်ားကို ေကာက္ယူစုေဆာင္ၿပီး၊ ခ်ဳပ္၊ စပ္၊ ဆိုးထားေသာ သကၤန္းကိုသာ ဝတ္႐ုံျခင္းျဖစ္သည္။
ဤတန္ေဆာင္မုန္းလသည္ကား ဗုဒၶဘာသာဝင္သူေတာ္စင္တို႔ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈျပဳရာပြဲေတာ္ အမ်ားဆုံးေသာ ကာလျဖစ္၏။ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈဟူသည္ လူ၊ နတ္၊ နိဗၺာန္ သုံးတန္ေသာ ခ်မ္းသာကို ေပးစြမ္းနိုင္ေသာေၾကာင့္ ဤတန္ေဆာင္ကာလသမယ၌ မိမိတို႔ စြမ္းအားအေလ်ာက္ ကူသိုလ္ေကာင္းမႈအစုစုတို႔ကို ျဖည့္က်င့္ျပဳလုပ္ပြားမ်ားအားထုတ္နိုင္ၾကပါေစေၾကာင္း နိဗၺာန္အက်ိဳးေမၽွာ္၍ ႏွိုးေဆာ္တင္ျပရပါသည္။[၁]
ကိုးကား
ဦးေက်ာ္စိန္ (မႏၲေလး) ေရးသားခဲ့ေသာ "တန္ေဆာင္ကာလ လႉၾကကထိန္" ေၾကးမုံသတင္းစာ ၂၆ နိုဝင္ဘာ ၂၀၁၅
No comments:
Post a Comment