တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေန႔သည္ သီတင္းကၽြတ္ လျပည့္ေန႔ ကဲ့သို႔ပင္ ဗုဒၶဘာသာႏြယ္ဝင္တို႔၏ ေန႔ထူး ေန႔ျမတ္ တေန႔ပင္ ျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းမွာ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေန႔၌ က်င္းပေလ့ ရွိေသာ တန္ေဆာင္တိုင္ ပြဲေတာ္သည္ ဘုရားရွင္အား ဆီမီးထြန္းညႇိ ပူေဇာ္သည့္ ပြဲေတာ္ ျဖစ္သကဲ့သို႔ ကထိန္သကၤန္း ကပ္လႉခြင့္ရေသာ ေနာက္ဆုံးေန႔ ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္သည္။ ထို႔အျပင္ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေန႔သည္ ျမတ္စြာ ဘုရားရွင္က အဇာတသတ္ မင္းႀကီး အမႉးျပဳေသာ ပရိသတ္တို႔အား သာမညဖလသုတ္ေတာ္ ေခၚ ရဟန္းျပဳရ အက်ိဳးၿပ တရားေတာ္ကို ေဟာၾကားေတာ္မူေသာ ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္သည္။
သာမညဖလ အခါေတာ္ေန႔
ထီးနန္းရယူ ပိုင္ဆိုင္လိုမႈတည္း ဟူေသာ အလို ေလာဘေၾကာင့္ ဆရာမိုက္၏ တိုက္တြန္းမႈျဖင့္ မိမိ၏ ေမြးဖခင္ရင္းကို သတ္မိမွားသူ အဇာတသတ္မင္းသည္ မိမိအမွားကို သိျမင္ၿပီး ေနာင္တႀကီးစြာရကာ စားမဝင္ အိပ္မေပ်ာ္ ျဖစ္ေနသည္။ ထိုသို႔ ျဖစ္ေနစဥ္ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ည၏ ေအးခ်မ္း သာယာၾကည္လင္မႈကို ျမင္ေတြ႕ရေသာ အခါ ယခုလို ေန႔မ်ိဳး၌ အဘယ္သို႔ေသာ ရဟန္း သာမေဏ၊ အဘယ္သို႔ေသာ ျဗဟၼဏတို႔ထံ ဆည္းကပ္ရလၽွင္ ေကာင္းမည္နည္းဟု ေတြးေတာမိကာ မင္းခ်င္းတို႔အား ဖြင့္ဟ တိုင္ပင္မိပါသည္။ မင္းခ်င္းတို႔ကလည္း မင္း လိုလိုက္ မင္းႀကိဳက္ ေဆာင္တတ္ေသာ အခြင့္အေရးသမားမ်ား ပီပီ မိမိတို႔ ကိုးကြယ္ ဆည္းကပ္သည့္ မိစၥာဒိ႒ိ ဆရာႀကီး ေျခာက္ဦးတို႔အား အသီးသီး ညႊန္ျပၾကရာ အဇာတသတ္မင္းက နားမဝင္ေခ်။
ထိုအခ်ိန္တြင္ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ျဖစ္ေသာ ေဆးဆရာ ဇီဝကကမူ မည္သို႔မၽွ မေလၽွာက္တင္ဘဲ ႏႈတ္ဆိတ္၍ ေနသည္ကို အဇာတသတ္မင္းႀကီး ျမင္ေတြ႕ရေသာ အခါ ဆရာ ဇီဝက အဘယ္ေၾကာင့္ ဆိတ္ဆိတ္ေနပါသနည္းဟု ေမးေတာ္မူပါသည္။ ထိုအခါ အခြင့္ေကာင္းကို ေစာင့္ေမၽွာ္ေနသူ ဆရာ ဇီဝကသည္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ ဂုဏ္ေတာ္မ်ားကို ခ်ီးမြမ္းကာ ဂုဏ္ေတာ္ ကိုးပါးႏွင့္ ျပည့္စုံေတာ္မူေသာ အကၽြန္ုပ္၏ ဆရာ ဘုရားရွင္သည္ ကၽြန္ေတာ္မ်ိဳး၏ သရက္ဥယ်ာဥ္၌ မ်ားစြာေသာ ရဟန္း ပရိသတ္ ၿခံရံကာ သီတင္းသုံးလ်က္ ရွိပါေၾကာင္း၊ ဘုရားရွင္အား အရွင္မင္းႀကီး ဆည္း ကပ္ရပါမူ အရွင္မင္းႀကီး၏ စိတ္ေတာ္သည္ ၾကည္လင္ ေအးခ်မ္း လာပါလိမ့္မည္ဟု ေလၽွာက္တင္ေလသည္။ ေဆးဆရာ ဇီဝက၏ အက်ိဳးသင့္ ေလၽွာက္ထား တင္ျပမႈကို အဇာတသတ္ မင္းႀကီး ၾကားရေသာ အခါ ဝမ္းသာအားရ ျဖစ္ေတာ္မူ၍ ဆင္ျမင္းဗိုလ္ပါ ၿခံရံလ်က္ ႀကီးက်ယ္ ခမ္းနားလွေသာ အစီအစဥ္ျဖင့္ ညတြင္းခ်င္းပင္ ဆရာ ဇီဝက၏ ဥယ်ာဥ္ေတာ္သို႔ ႂကြခ်ီေတာ္မူပါသည္။
ရဟန္းအေပါင္း ၿခံရံလ်က္ သီတင္းသုံး ေနေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ကို ဖူးေတြ႕ရေသာ အခါ အဇာတသတ္ မင္းႀကီးက ေမးျမန္း ေလၽွာက္ထားသျဖင့္ ျမတ္စြာ ဘုရားရွင္သည္ သာမညဖလ သုတ္ေတာ္ကို ေဟာၾကားေတာ္မူသည္မွာ ခဝဲပန္း လွိုင္လွိုင္ပြင့္ေသာ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ ညခ်မ္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ထိုသို႔ ဘုရားရွင္သည္ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေန႔တြင္ သာမည ဖလသုတ္ေတာ္ကို ေဟာၾကားေတာ္မူျခင္းကို အေၾကာင္းျပဳ၍ တန္ေဆာင္ မုန္းလျပည့္ေန႔ကို သာမညဖလ အခါေတာ္ေန႔ဟု သတ္မွတ္ ေခၚေဝၚၾကျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။
ကထိန္သကၤန္း
တန္ေဆာင္မုန္းလ၌ က်င္းပျမဲျဖစ္ေသာ ထင္ရွားသည့္ ပြဲေတာ္တခုမွာ ကထိန္သကၤန္း ဆက္ကပ္ လႉဒါန္းျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ဤတြင္ 'ကထိန္' ဟူသည္ 'ကထိန' ဟူေသာ ပါဠိေဝါဟာရမွ ဆင္းသက္လာျခင္း ျဖစ္သည္ဟု သိရသည္။ ကထိန္၏ အဓိပၸာယ္မွာ 'ျမဲၿမံျခင္း၊ ခိုင္ခံ့ျခင္း' ျဖစ္၍ ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ ျမဲၿမံ ခိုင္ခံ့သည့္ အက်ိဳးထူးငါးပါးကို ရရွိေသာေၾကာင့္ 'ကထိန္' ဟု ေခၚဆိုရျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။ ဤတြင္ အခြင့္သင့္သျဖင့္ ကထိန္ခင္းရျခင္း၏ အစပထမျဖစ္ရပ္ကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္၍ တင္ျပလိုပါေသးသည္။ ဗုဒၶဘာသာႏြယ္ဝင္တို႔၏ ကိုးကြယ္ အားထား မွီခိုဆည္းကပ္ရာျဖစ္ေသာ ဘုရားရွင္ သက္ေတာ္ထင္ရွားရွိစဥ္အခါက ျဖစ္ပါသည္။ ဘုရားရွင္သည္ သာဝတၳိျပည္၊ အနာထပိဏ္သူေဌးႀကီး ေဆာက္လုပ္လႉဒါန္းအပ္ေသာ ေဇတဝန္ ေက်ာင္းေတာ္၌ သီတင္းသုံးေတာ္မူစဥ္က ျဖစ္သည္။ ေကာသလမင္းႀကီးႏွင့္ ညီေနာင္မ်ားျဖစ္ၾကေသာ ဘဒၵဝဂၢီညီေနာင္သုံးက်ိပ္တို႔သည္ ျမတ္စြာ ဘုရားရွင္အား ဖူးေျမာ္ခြင့္ရရန္ ပါေဝယ်ကတိုင္းမွ လာၾကရာ လမ္းခရီး အၾကားရွိ 'သာေကတၿမိဳ႕' ၌ ဝါဆို ဝါကပ္ၾကသည္။ သီတင္းကၽြတ္၍ ခရီးဆက္လာၾကရာ ဘုရားရွင္ ေရွ႕ေမွာက္အေရာက္တြင္ ဘုရားရွင္ ခြင့္ျပဳထားေသာ သကၤန္းသုံးထည္စလုံး စိုစိုစြတ္စြတ္ ညစ္ေထးေထး ျဖစ္ေနသျဖင့္ ထိုရဟန္းတို႔၏ ပင္ပန္းဆင္းရဲမႈကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ကထိန္သကၤန္း ကပ္လႉျခင္းကို ခြင့္ျပဳေတာ္မူျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ဤသည္မွာ ကထိန္ခင္းရျခင္း၏ သမိုင္းအစပင္ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုပါသည္။
မသိုးသကၤန္း
ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာနိုင္ငံေတာ္သည္ ေထရဝါဒဗုဒၶသာသနာေတာ္ ထြန္းကားျပန႔္ပြားရာ နိုင္ငံျဖစ္သျဖင့္ တန္ေဆာင္မုန္းလတြင္ ကထိန္ပြဲသာမက မသိုးသကၤန္း ရက္လုပ္လႉဒါန္းသည့္ ပြဲေတာ္မ်ားကိုပါ က်င္းပၾကသည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။ မသိုးသကၤန္း ဟူသည္ ေန႔မကူး၊ ရက္မကူးေစဘဲ တစ္ရက္အတြင္း အၿပီးရက္လုပ္ လႉဒါန္းရေသာ သကၤန္းျဖစ္သျဖင့္ မသိုးသကၤန္းဟု ေခၚဆိုရျခင္း ျဖစ္သည္။ ေရွးအခါက မသိုးသကၤန္း ရက္လုပ္ပုံႏွင့္ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ မသိုးသကၤန္း ရက္လုပ္ဆက္ကပ္ပုံတို႔မွာ အနည္းငယ္မၽွ ကြဲျပားလာသည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။ သို႔ေသာ္ ေျပာပေလာက္ေအာင္ ကြဲျပားျခားနားမႈမ်ိဳး မရွိေသးပါေခ်။ မသိုးသကၤန္းကို ကထိန္ကာလျဖစ္ေသာ သီတင္းကၽြတ္ လျပည့္ေက်ာ္ တစ္ရက္ေန႔မွ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔အထိ ေန႔စဥ္ ရက္ဆက္ ရက္လုပ္ျခင္းမရွိပါ။ ကထိန္ကာလ၏ ေနာက္ဆုံးေန႔ျဖစ္ေသာ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔ မတိုင္မီ လဆန္း ၁၄ ရက္ေန႔ ညေနပိုင္းတြင္မွ စတင္ရက္လုပ္ၾကၿပီး လျပည့္ေန႔ အ႐ုဏ္မတက္မီ အၿပီး ခ်ဳပ္လုပ္ကာ ကပ္လႉၾကသည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။ ေရႊတိဂုံေစတီေတာ္၊ ဗိုလ္တေထာင္ေစတီေတာ္ စေသာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရွိ ထင္ရွားေသာ ဘုရားမ်ားတြင္ မသိုးသကၤန္း ရက္လုပ္ဆက္ကပ္ လႉဒါန္းပြဲေတာ္မ်ားကို ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း စည္ကားသိုက္ၿမိဳက္စြာ က်င္းပေလ့ ရွိၾကပါသည္။
No comments:
Post a Comment