စ်ာန္ ဟာ စ်ာန္ပဲ မဂ္ ဟာ မဂ္ပဲ
+++++++++++++++++++++
ရွင္းရွင္းလင္းလင္း နားလည္ထားရမွာက
စ်ာန္ ဟာ စ်ာန္ပဲ မဂ္ ဟာ မဂ္ပဲ ၊
စ်ာန္စိတ္ဟာ မဂ္စိတ္ မဟုတ္ဘူး၊
မဂ္စိတ္ဟာ စ်ာန္စိတ္ မဟုတ္ဘူး။
------
သို႔ေသာ္ ဒီမဂ္စိတ္ကို ဘာေၾကာင့္စ်ာန္
မဂ္စိတ္လို႔ေခၚသလဲဆိုရင္ စ်ာန္နဲ႔ တူတယ္။
စ်ာန္နဲ႔ ဘယ္လို တူတာတုန္းဆိုရင္
စ်ာန္အဂၤါရွိတာခ်င္းတူတာ။
-------
ေသာတာပတၱိမဂ္ေပၚတဲ့အခါက်ေတာ့
အဲဒီစ်ာန္အဂၤါ ၅ ပါးလံုးနဲ႔ အတူတူေပၚ
တဲ့ပုဂၢိဳလ္ေတြရွိတယ္ ၊
အဲဒီ ပုဂၢိဳလ္ေတြအဖို႔ အဲဒီစိတ္ဟာ
ပထမစ်ာန္ေသာတာပတၱိမဂ္စိတ္။
-------------
တစ္ခါတေလက်ေတာ့ စ်ာန္အဂၤါ
၅-ပါးထဲက ၁-ပါး ပါမလာဘူး၊
ဒါလည္းျဖစ္ႏိုင္တယ္ ၊
အဲဒါက်ေတာ့ ဒုတိယစ်ာန္စိတ္ ။
ေနာက္တစ္ခု ထပ္မပါျပန္ဘူး ၊
တတိယစ်ာန္ ၊
ေနက္တစ္ခု မပါျပန္ဘူး ၊
စတုတၳစ်ာန္ ၊
ျပီးေတာ့ ဥေပကၡာနဲ႔ ဧကဂၢတာ
ပါမယ္ဆိုရင္ ပဥၥမစ်ာန္ ။
--------
အမွန္ကေတာ့ စ်ာန္ နဲ႔ စ်ာန္အဂၤါ
ရွိပံုခ်င္းတူတဲ့ မဂ္စိတ္ လို႔ဆိုတယ္။
ဒါဟာ အေရးၾကီးတယ္ ၊
ေတာ္ၾကာက်ေတာ့ စ်ာန္နဲ႔မဂ္နဲ႔
ေရာေနတတ္တယ္။
----------------
စ်ာန္စိတ္လည္းေျပာေသး ၊
မဂ္စိတ္လည္းေျပာေသး ၊
စ်ာန္ဟုတ္ရင္ မဂ္မဟုတ္ရဘူး ၊
မဂ္ဟုတ္ရင္ စ်ာန္မဟုတ္ဘူး ၊
-------
ဘာ့ေၾကာင့္ဒီလိုျဖစ္ကုန္တာတုန္း၊
ဒီေနရာမွာ နားလည္ဖို႔က မဂ္ရေအာင္
အားထုတ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္မွာ ပထမစ်ာန္ရျပီး
မွ အားထုတ္တဲ့ပုဂၢိဳလ္ရွိတယ္၊
စ်ာန္မရဘဲ ၀ိပႆ နာတန္းျပီး
အားထုတ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ရွိတယ္။
----
စ်ာန္မရဘဲ ၀ိပႆ နာတန္းျပီး
အားထုတ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ မဂ္ရတဲ့အခါက်
ေတာ့ အဲဒီမွာ စ်ာန္အဂၤါ ၅-ပါးလံုးပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ သူ႔မွာေတာ့ ပထမစ်ာန္နဲ႔တူတဲ့
မဂ္စိတ္ခ်ည္းျဖစ္ေတာ့တာပဲ ။
တျခားမဂ္စိတ္ေတာ့မျဖစ္ဘူး ။
-----
စ်ာန္ရျပီးမွ မဂ္ရေအာင္ အားထုတ္တဲ့
ပုဂၢိဳလ္က်ေတာ့ အမ်ိဳးမ်ိဳးတြလာေတာ့
တယ္ ၊ အားထုတ္တဲ့အခါ စ်ာန္ရတဲ့
ပုဂၢိဳလ္က တရားအားထုတ္တဲ့အခါ
ပထမဆံုး ပါဒက စ်ာန္တဲ့ ၊
ပါဒကစ်ာန္ဆိုတာ အေျခခံတဲ့စ်ာန္
တဲ့ (basic Jhnna) ၊
ေနာက္တစ္ခုက သမၺသိတစ်ာန္တဲ့၊
ဒါကသံုးသပ္ဆင္ျခင္တဲ့စ်ာန္ ၊
ေနာက္တစ္ခုက ပုဂၢလဇၥ်ာသယ ၊
ဒါကပုဂၢိဳလ္ရဲ. အလို (wish) ၊
ျပီးေတာ့မွ ေနာက္ဆံုးေပၚတဲ့ မဂ္၊
ဒီ ၄-မ်ိဳးနားလည္ရမယ္။
------
ဆိုပါေတာ့ ၊ သူက ပထမစ်ာန္ရျပီးသား
ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ေတာ့ ပထမဦးစြာသူကစ်ာန္
၀င္စားလိုက္တယ္ ၊
အဲဒီစ်ာန္သည္ ၀ိပႆ နာရဲ.
အေျခခံ ျဖစ္မယ္ ၊
အဲဒီပထမစ်ာန္ကို ၀င္စားျပီးတဲ့ေနာက္
အဲဒီပထမစ်ာန္က ထလိုက္တယ္ ၊
ထတယ္ ဆိုတာလူကထတာမဟုတ္ဘူး၊
စ်ာန္စိတ္ကြယ္သြားျပီး ရိုးရိုးသာမန္စိတ္
ျပန္ျဖစ္တာ ၊
အဲဒီအခါက်ေတာ့ သူက ဘာကို၀ိပႆ
နာရႈသလဲ ၊ ပကိဏၰကသခၤါရကိုရႈတယ္၊
ပကိဏၰကသခၤါရဆိုတာ ရုိးရိုးစကားနဲ႔
ေျပာရင္ ရုပ္နာမ္ ကိုဆိုလိုတာ၊
ရုပ္နာမ္ကိုရႈတာ ၊ စာသံုးလည္းနားလည္
ေအာင္လို႔ ပကိဏၰကသခၤါရလို႔ထည့္ေရး
ထားတာ ။
ပကိဏၰကသခၤါရဆိုတာ ရုိးရိုး
ေျပာရင္ ေလာကီရုပ္နာမ္ေတြပဲ၊
၀ိပႆ နာရႈတယ္ဆိုတာ
ဒါေတြရႈတာပဲ ၊
ထြက္တယ္ ၀င္တယ္ ရႈတယ္ ဆိုတာ
ရုပ္ရႈတယ္၊
စိတ္ေတြေျပးတာရႈတယ္ဆိုတာ
နာမ္ရႈတယ္ ၊
အဲဒီ ရုပ္နာမ္ကိုရႈတာ ။
-------
သူ႔မွာဘယ္လိုမွ ဆႏၵမရွိဘူးဆိုပါေတာ့၊
ပထမစ်ာန္နဲ႔တူနဲ႔ မဂ္ေပၚခ်င္တယ္ ၊
ဒုတိယစ်ာန္နဲ႔မဂ္ တူတဲ့မဂ္ေပၚခ်င္တဲ့
ဆႏၵမရွိဘူးဆိုရင္ သူ႔မွာေပၚတဲ့မဂ္ဟာ
ပထမစ်ာန္မဂ္ျဖစ္မယ္။
ပထမစ်ာန္နဲ႔တူနဲ့ မဂ္စိတ္ေပၚလိမ့္မယ္။
ဘာ့ေၾကာင့္တုန္း ၊
သူက ပထမစ်ာန္ကို ၀ိပႆ နာရဲ.
အေျခခံျပဳခဲ့လို႔ျဖစ္တယ္။
----
ေနာက္တစ္ခုက်ေတာ့ ၾကည့္၊
သူက ပါဒကစ်ာန္မဟုတ္ဘူး၊
ေရွးဦးစြာ စ်ာန္မ၀င္စားဘူး၊
ဒါေပမယ္လို႔ သူကစ်ာန္ရျပီးသား
ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္တဲ့အခါက်ေတာ့ ၊
၀ိပႆ နာရႈတဲ့အခါမွာ ရျပီးသား
စ်ာန္ကိုပဲရႈလိုက္တယ္ ၊
အခုခ်က္ခ်င္း မ၀င္စားဘူး၊
နဂိုတုန္းက ၀င္စားထားဖူးတဲ့စ်ာန္
ကိုပဲ ၀ိပႆ နာရႈတယ္၊
ခုနလို ရုပ္နာမ္ ၀ိပႆ နာ
မရႈေတာ့ဘူး။
စ်ာန္ကိုပဲသာ အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱ နဲ႔
သာရႈတာ။
-----------
စ်ာန္ဆိုတာ ၀ိတက္ - ၀ိစာရ - ပီတိ -
သုခ-ဧကဂၢတာ ဆိုတဲ့ စ်ာန္အဂၤါ ၅-ပါး
အစုအေ၀းမဟုတ္လား။
အဲဒီစ်ာန္ကို အနိစၥပဲ၊ ဒုကၡပဲ၊ အနတၱပဲ
ရႈတာ ၊ ျပီးေတာ့ သူမွာလည္းဆႏၵအထူး
မရွိဘူး ၊ အလိုအထူးမရွိဘူး၊ ဘယ္စ်ာန္
ေပၚခ်င္တယ္ဆိုတဲ့အထူးမရွိဘူးဆိုရင္
သူ႔မွာ မဂ္ေပၚတဲ့အခါ ပထမစ်ာန္နဲ႔တူတဲံ
မဂ္ေပၚတယ္၊
အဲဒီေတာ့ ပါဒကစ်ာန္နဲ႔ သမၺိတစ်ာန္ ၊
ဒီ ၂-ခု ကစားသြားလိမ့္မယ္ ။
တတိယဟာ ၾကည့္လုိက္ပါ ၊
သူက စ်ာန္ေတြ အမ်ားၾကီးရထားတဲ့
ပုဂၢိဳလ္၊ အဲဒီေတာ့ ပထမစ်ာန္၀င္စား
လို္က္တယ္ ၊ ပထမစ်ာန္ကထျပီးေတာ့
ရႈတဲ့အခါက်ေတာ့ နဂိုကရဘူးတဲ့ဒုတိယ
စ်ာန္ကိုသြားရႈတယ္ ၊ အခုခ်က္ခ်င္းမ၀င္
စားဖူး ။
အဲသလို ရႈတဲ့အခါက်ေတာ့ သူ႔ရဲ.ဆႏၵက
ငါ့မာမဂ္ေပၚရင္ ပထမစ်ာန္နဲ႔တူတဲ့ မဂ္
ေပၚပါေစလို႔ဒီလိုဆႏၵရွိတယ္ ၊
အဲဒီက်ေတာ့ သူ႔ဆႏၵအလိုက္ေပၚလိမ့္မယ္၊
ပထမစ်ာန္မဂ္ ပဲ ေပၚလိမ့္မယ္။
--------
ေမး - တပည့္ေတာ္ျဖတ္ေမးပါရေစ ၊
အဲဒီ ပါဒကစ်ာန္ရယ္ ၊ သမၺိတစ်ာန္ရယ္၊
ကိုထပ္ရွင္းျပပါ။
ေျဖ - ပါဒကဆိုတာ အေျခခံကို ပါဒက
လို႔ေခၚတယ္ basic၊
သမၺတိတ ဆိုတာ သံုးသပ္တယ္၊
သံုးသပ္တဲ့စ်ာန္လုိ႔ဆိုလိုတယ္ ၊
သံုးသပ္တယ္ဆိုတာ အမွန္ကေတာ့
၀ိပႆ နာရႈတာလို႔ဆိုလိုတာ၊
အေျခခံတုန္းက ၀ိပႆ နာမရႈဘူး၊
ဒီစ်ာန္၀င္စားလိုက္တာ၊ အဲဒါအေျခခံတယ္၊
၀ိပႆ နာရႈတဲ့အခါက်ေတာ့
သူ ပကိဏၰကသခၤါရ ေခၚတဲ့ ရုပ္နာမ္
ရႈခ်င္လည္းရႈမယ္ ၊ စ်ာန္ရႈခ်င္လည္းရႈမယ္၊
ဒါေၾကာင့္မို႔ သမၺသိတစ်ာန္ဆိုတာက
၀ိပႆ နာအရႈခံရတဲ့စ်ာန္၊
ပါဒကစ်ာန္ဆိုတာက အေျခခံ အျပဳခံရတဲ့စ်ာန္။
--
ေကာင္းျပီ သူကပထမစ်ာန္အေျခခံလုိက္တယ္၊
ပထမစ်ာန္၀င္စားလိုက္တယ္ ၊
ပထမစ်ာန္က ထျပီးေတာ့ ဒုတိယစ်ာန္ကိုသူက
၀ိပႆ နာရႈလိုက္တယ္ ၊
ဒါေပမယ္လို႔ သူ႔ရဲ.ဆႏၵက ဒုတိယစ်ာန္နဲ႔တူတဲ့
မဂ္ျဖစ္ေစခ်င္တယ္ဆိုရင္ ဘာေပၚမလဲ၊
ဒုတိယစ်ာန္နဲ႔တူနဲ့ မဂ္ပဲ ေပၚလိမ့္မယ္၊
သူ႔အလိုဆႏၵအတိုင္းျဖစ္ရမယ္၊
-----
တခါ ပထမစ်ာန္ကို အေျခခံျပဳတယ္၊
ဒုတိယစ်ာန္ကို ၀ိပႆ နာရႈတယ္၊
သူ႔မွာ No particular wish ဘယ္ဟာ
ေပၚပါေစ ဆိုတဲ့ဆႏၵမရွိဘူး ၊ ေပၚခ်င္ရာ
ေပၚဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ေပါ့ ၊
အဲဒါက်ေတာ့ အထက္တန္းက်တာေပၚ
မွာေပါ့ ၊ ဒုတိယစ်ာန္ေပၚမယ္ ။
သူက ပထမ ဒုတိယ ၂-ခုမွာ တစ္ခုကို
အေျခခံျပဳျပီးေတာ့ တစ္ခုကို သံုးသပ္ျပီး
ေတာ့ လိုခ်င္တာဆိုရင္ လိုခ်င္တာရမယ္၊
ဘာမွလိုခ်င္တာမဟုတ္ဘူးဆိုရင္ေကာင္း
တာရမယ္ ၊ ဒီအတုိင္းသြားမယ္။
----
ေနာက္တစ္ခုက ဒုတိယစ်ာန္အေျခခံျပုတယ္၊
ပထမစ်ာန္၀င္စားတယ္ ၊ သူ႔မွာ အထူးအလို
မရွိဘူးဆိုရင္လည္း ဒုတိယစ်န္နဲ႔တူတဲ့မဂ္
ေပၚတယ္။
----
ေကာင္းျပီး သူ႔မွာ ပါဒကစ်ာန္မရွိဘူးတဲ့ ၊
သူက စ်ာန္မရတဲ့ပုဂၢိလ္ကိုး၊
ရႈေတာ့ သူကစ်ာန္ကို ဘယ္ရႈႏိုင္မလဲ၊
စ်ာန္မွမရပဲ ၊ ပကိဏၰကသခၤါရ
ရုပ္နာမ္ကိုပဲ ရႈရမယ္ ၊ အလိုမရွိဘူးတဲ့၊
ပထမစ်ာန္နဲ႔တူတဲ့ မဂ္ပဲ ၊ အလိုရွိလည္း
သူက မရႏိုင္ဘူး ၊ အလိုရွိတိုင္းကို
မျဖစ္ႏိုင္ဘူး၊ သူက စ်ာန္မရတဲ့ ပုဂၢိဳလ္။
-----
တစ္ခါေတာက္တစ္ေယာက္က်ေတာ့
စ်ာန္ေတာ့ရတယ္၊ စ်ာန္ကို ပါဒကမျပဳဘူး၊
ျပီးေတာ့ ရႈတဲ့အခါက ပကိဏၰကသခၤါရပဲရႈတယ္၊
စ်ာန္ကိုလံုး၀မတို႔ဘူး၊ အဲဒီပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးက်ေတာ့
လည္းပဲ ပထမစ်ာန္နဲ႔တူနဲံ မဂ္ပဲ ေပၚတယ္။
ဘာလို႔တုန္းဆိုေတာ့ အဲဒီမဂ္စိတ္ ေပၚလိုက္
တယ္ဆိုရင္ ၀ိတက္ ၀ိစာရ ၅-ပါးက ပါလာ
ေတာ့တာကိုး ။
ေကာင္းျပီး ၊ ဒါျဖင့္ရင္ ဒီမွာေပးထားတာက
ပထမ နဲ႔ ဒုတိယ ပဲေပးထားတယ္၊
ဒါအမ်ိဳးမ်ိဳး ေျပာင္းလုပ္ႏိုင္တယ္၊
ပထမစ်ာန္ကို ပါဒကျပဳမယ္ ၊
တတိယစ်ာန္ကို ဆင္ျခင္မယ္၊
ပထမစ်ာန္ကို ပါဒကျပဳမယ္၊
စတုတၳစ်ာန္ကို ဆင္ျခင္မယ္
စသည္ျဖင့္ အဲသလို လွယ္လိုက္ရင္
အမ်ားၾကီးထြက္သြားမယ္။
ပုဂၢိဳလ္ရဲ. အလိုရွိရင္ ပုဂၢိဳလ္ရဲ. အလိုအတုိင္း
စ်ာန္နဲ႔တူတဲ့ မဂ္ျဖစ္မယ္ ၊ ပုဂၢိဳလ္အလိုမရွိရင္
အထက္မွာျပထားတဲ့အတိုင္း မဂ္ျဖစ္မယ္။
++++++++++++++++++++++++++++++
(အရွင္သီလာနႏၵာဘိ၀ံသ ၊ D. Litt ၊ အဂၢမဟာပ႑ိတ
အဂၢမဟာသဒၶမၼေဇာတိကဓဇ၊ ပါေမာကၡခ်ဳပ္ဆရာေတာ္၊
အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶသာနာျပဳတကၠသိုလ္
No comments:
Post a Comment