Wednesday, September 6, 2017

๐Ÿ’Ž แ€กုแ€္แ€ဲแ€•ံုแพแ€€ီးแ€€ို แ€›ွိแ€ိုးแ€ฆးแ€်ေแ€”ျแ€แ€„္းแ€™แ€Ÿုแ€္ ๐Ÿ’Ž


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
တစ္ခုခ်င္းစီ၏ အဓိပၸါယ္ အက်ဥ္းမ်ားမွာ -

(၁) တံခြန္တိုင္ = မာန ( ရတနာေတာ္ျမတ္ ၃ ပါးအား ဖူးေမွ်ာ္မာန္ေလ်ာ့ ကန္ေတာ့ရန္)

(၂) ပန္းတင္ခံု = ပတၳနာ - နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း ဆုေတာင္းရန္

(၃) ရွစ္ေၿမွာင့္ = ေမြးၿခင္း(၄)မ်ိဳး+ ေသၿခင္း(၄) မ်ိဳးကို ႏွလံုးသြင္းဆင္ၿခင္ၾကရန္

(၄) ၾကီ၀င္း-၅ခု = ဂတိ-၅ပါးမွ လြတ္ေအာင္ ၾကိဳးစားၾကရန္

(၅) ခါးစည္း = သီလ/သမာဓိ/ပညာ ဟူေသာ အဓိသိကၡာ-၃ပါးၿဖင့္ ခါးကိုစည္းႏိုင္ၾကရန္

(၆) ေခါင္းေလာင္း = မိမိတို.၏ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈမ်ားကို ကုသိုလ္ငတ္မြတ္ေနေသာသတၱ၀ါမ်ားသို႔ မွ်ေ၀ေပးရန္

(၇) ေဖာင္းရစ္-၇ရစ္ = ၀ိသုဒၶိ ၇ပါး(စင္ၾကယ္ၿခင္း ၇မ်ိဳး)ၿပည့္စံုေအာင္ၾကိဳးစားၾကရန္

(၈) သပိတ္ေမွာက္ = တဏွာ/မာန/ဒိဌိ(အယူမွား) ဟူေသာ သံသရာနယ္ခ်ဲ႕တတ္သည့္ပပဥၥတရား(၃)ပါးတို.ကို သပိတ္ေမွာက္ ဆန္႔က်င္ေတာ္လွန္္ၾကရန္

(၉) ဘီလူးပန္းဆြဲ-၁၆ခု = ဥာဏ္စဥ္-၁၆ပါး ရေအာင္ၾကိဳးစားၾကရန္

(၁၀) ၾကာေမွာက္/ၾကာလွန္= ၾကာပန္းသည္ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား၏သေကၤတ

(၁၁) ထီးေတာ္ဘံု ၇ဆင့္ = ေအးၿငိမ္းသည့္ အရိယာသူေတာ္စင္တို႔ ရရွိခံစားရသည့္မဂ္(၃)တန္+ ဖိုလ္(၄)တန္(ေသာတာပတၱိမဂ္အပါအ၀င္)

(၁၂) ငွက္ၿမတ္နား = ရဟႏၱာအရွင္ၿမတ္တို. ခႏၵာ၀န္မခ်မီ  စာေရး စာခ် တရားေဟာ တရားျပ/သာသနာၿပဳသူေတာ္ျမတ္အလုပ္မ်ားၿဖင့္ ေခတၱနားခိုရာ

(၁၃) စိန္ဖူးေတာ္ = စိန္တြင္ အညစ္အေၾကးပါဝင္မႈ ကင္းစင္သလို ကမၻာေပၚတြင္ အမာဆံုးပစၥည္းၿဖစ္သလို၊ စိ္တ္အညစ္အေၾကး
(ကိေလသာ) အားလံုး ကင္းစင္သည့္ နိဗၼာန္တရားေတာ္ၿမတ္

သူေတာ္ေကာင္းတရား လႊမ္းပတ္ကမၻာတည္ပါေစ…

ယုတ္မာညစ္ဆိုး ဒုစရိုက္မ်ိဳးကို
သူေတာ္လက္နက္ တရားစက္ျဖင့္
ျဖိဳဖ်က္နိုင္ၾကပါေစ…

အေလာင္းအလ်ာ ျဖည့္ေကာင္းရာသည့္
သံုးဖ်ာဆယ္လီ ပါရမီေတာ္တို႔ကို
မလင့္ပံုေသ ျဖည့္က်င့္နိုင္ၾကပါေစကုန္သတည္း…

Crd-org

ေစတီပုထိုး =  ေစတိယ

ေစတိယ-သဒၵါသည္ အျမတ္တႏိုး ကိုးကြယ္ရာဟူေသာ အနက္အဓိပၸါယ္ကို ေဟာဆိုပါသည္။ ေစတီ, ပုထိုး ဟူသည္ ဘုရားေစတီ၊ ဘုရားပုထိုး၊ လူ, နတ္, ျဗဟၼာသတၱဝါတို႔ျဖင့္ ျမင့္ျမင့္ေမာက္ေမာက္ တည္ေဆာက္ျပဳလုပ္ေသာ အရာပင္ျဖစ္၏။
ယင္းေစတီကို ပါဠိလို - ေစတိယ၊ ထူပ၊
သကၠတလို - စဲတ်သၱဳပ၊
ကိုရီးယားလို - ထပ္ပဲ၊
သီဟိုဠ္လို - စဲတ်၊ စယ္ယသၱဳပ၊
အဂၤလိပ္လို - Pagoda, Dagoba, Shrine အသီးသီး ေခၚေဝၚၾကသည္။

ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားက ရုပ္ပြားဆင္းတုေတာ္၊ သစၥာေလးပါး သိျမင္ေတာ္မူရာ ေဗာဓိပင္ႏွင့္ ျမတ္စါာဘုရား၏ သရီရဓာတ္ေတာ္မ်ားကို ဌာပနာသြင္း၍ တည္ထားသည့္ ျမင့္ျမင့္ေမာက္ေမာက္ အေဆာက္အအံုကို ေစတိယ-ေစတီ (သို႔) ထူပ-ေစတီပုထိုး-ဟု ေခၚၾကသည္။

လူ, နတ္, ျဗဟၼာ သတၱဝါတို႔ ေကာင္းစြာျမတ္ႏိုး ဆင့္ဆင့္တိုး၍ ကိုးကြယ္ရာေစတီေတာ္သည္-
၁။ ပရိေဘာဂ ေစတီ၊
၂။ ဓာတု ေစတီ၊
၃။ ဓမၼ ေစတီ -ဟူ၍ သံုးမ်ိဳးရွိသည္။

ျမတ္စြာဘုရား၏ အသံုးအေဆာင္ျဖစ္ေသာ ေရစစ္၊ ခါးပန္း၊ သကၤန္း၊ သပိတ္၊ ပရိကၡရာ စသည္တို႔ကို ထည့္သြင္းဌာပနာအပ္ေသာ ေစတီေတာ္ကို ပရိေဘာဂေစတီဟုေခၚသည္။
သရီရဓာတ္ေတာ္မ်ားကို ထည့္သြင္းဌာပနာ၍ တည္ထားကိုးကြယ္အပ္ေသာ ေစတီကို ဓာတုေစတီဟုေခၚဆိုသည္။
ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ အစရွိေသာ တရားေဒသနာေတာ္မ်ား ေရးသားသည့္ ေပစာ၊ ဓမၼကၡႏၶာ တို႔ကို ထည့္သြင္းဌာပနာ၍ တည္ထားအပ္ေသာေစတီကို ဓမၼေစတီဟုေခၚသည္။

တနည္းအားျဖင့္ ေစတီေတာ္သည္---
၁။ ပရိေဘာဂ ေစတီ၊
၂။ ဥဒၵိႆ ေစတီ၊
၃။ ဓာတု ေစတီ (သာရီရိကေစတီ)ဟူ၍ သံုးမ်ိဳးျပား၏။

ထိုတြင္ ဘုရားရွင္အသံုးျပဳေနထိုင္ရာ ေဗာဓိပင္ကို ပရိေဘာဂေစတီဟုေခၚရ၏။
ဘုရားရွင္ကိုယ္စား ရုပ္ပြားဆင္းတုေတာ္ကို ဥဒၵိႆေစတီဟု ေခၚရ၏။
သဗၺညဳ ရွင္ေတာ္ဘုရား၏ ဓာတ္သားေမြသရီေတာ္တို႔ကို ထည့္သြင္းဌာပနာရာေစတီကို ဓာတုေစတီဟု ေခၚဆိုရသည္။

ယခုေခတ္၌ ေဖာ္ျပပါ (၂)နည္းကိုေပါင္းစပ္၍-
၁။ ပရိေဘာဂ ေစတီ၊
၂။ ဥဒၵိႆ ေစတီ၊
၃။ ဓာတု ေစတီ၊
၄။ ဓမၼ ေစတီ-ဟု ၄-မ်ိဳး ေခၚေဝၚသံုးစြဲၾကကုန္၏။

ဘုရားရွင္သည္ ပုဂၢိဳလ္တိုင္း၏ အရိုးဓာတ္ စသည္တို႔ကို ဌာပနာ၍ ေစတီတည္ရန္ ခြင့္ျပဳေတာ္ မမူပါေခ်။
* သဗၺညဳဘုရားရွင္၏ ဓာတ္ေတာ္ စသည္မ်ား၊
* ပေစၥကဗုဒၶ၏ သရီရဓာတ္ေတာ္မ်ား၊
* ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္၏ သရီရဓာတ္ေတာ္မ်ား၊
* စၾကာမင္း၏ အရိုးဓာတ္တို႔ကိုသာ ေစတီတည္ထိုက္၊ တည္ေကာင္းတည္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း မိန္႔ေတာ္မူသည္ကို သုတ္မဟာဝါပါဠိေတာ္, အဂၤုတၱိဳရ္ပါဠိေတာ္တို႔၌ ေတြ႔ႏိုင္ေလသည္။

ေစတီေတာ္မ်ား၏ ပံုသဏၭာန္မ်ားမွာ ေခါင္းေလာင္းပံု၊ စပါးရိုးပံု၊ ေကာက္ရိုးပံုသဏၭာန္၊ေရျမႇဳပ္ပံု၊
ျမင္းမိုရ္ေတာင္ပံု၊ လျခမ္းထက္ဝက္ပံု၊ ပဒုမၼာၾကာပန္းပံု စသည္ျဖင့္ တိုင္းျပည္၏ ယဥ္ေက်းမႈအလိုက္ အမ်ိဳးမ်ိဳး တည္ေဆာက္ၾက၏။

ေစတီ, ပုထိုး တည္ထားကိုးကြယ္ေသာ အေလ့အထမွာ ဘုရားပြင့္ရာကမၻာတိုင္း အလြန္ေရွးက်လွျပီျဖစ္ေသာ ကမၻာအဆက္ဆက္ကပင္ ရွိခဲ့ဖူးေၾကာင္း ဗုဒၶဝံသပါဠိ၊ ဗုဒၶဝံသ႒ကထာ စသည့္က်မ္းဂန္တို႔၏ အဆိုအမိန္႔ျဖင့္ သိႏိုင္ေလသည္။

ေဂါတမဘုရားရွင္လက္ထက္တြင္ ဘုရားရွင္ကိုယ္စား ေစတီ, ပုထိုးမ်ားႏွင့္ သာဝကတို႔၏ ဓာတ္ေတာ္မ်ား ဌာပနာေသာ ေစတီ, ပုထိုးအမ်ားအျပား တည္ရွိခဲ့သည္။ ထိုေစတီေတာ္မ်ားအနက္ တာဝတႎသာနတ္ျပည္မွ စူဠာမဏိေစတီသည္ ေဂါတမဘုရားလက္ထက္တြင္ အစဆံုးေစတီျဖစ္သည္။
အေလာင္းေတာ္သည္ ကပိလနန္းျမိဳ႔ေတာ္မွ ေတာထြက္ခဲ့ရာ ယူဇနာ (၃၀) ကြာလွမ္းသည့္ အေနာ္မာျမစ္တဖက္ သဲေသာင္ေပၚတြင္ ဥေသွ်ာင္ေတာ္(ဆံေတာ္ကို) သံလ်က္ျဖင့္ ျဖတ္ေတာ္မူ၍ ဘုရားျဖစ္မည္မွန္လွ်င္ ေကာင္းကင္၌ တည္ေစသတည္းဟု ဓိ႒ာန္၍ ပစ္ေျမႇာက္ေတာ္မူလိုက္၏။ အေလာင္းေတာ္၏ ဥေသွ်ာင္ေတာ္သည္ တစ္ယူဇနာကြာေသာေကာင္းကင္၌ ပန္းဆိုင္းပမာ တည္ေနေလသည္။

သိၾကားမင္းသည္ ဥေသွ်ာင္ေတာ္ျမတ္ကို ရတနာကလာပ္ျဖင့္ ပင့္ယူကာ တာဝတႎသာနတ္ျပည္၌ (၃)ယူဇနာအျမင့္ရွိေသာ ေစတီတည္လ်က္ ဌာပနာကိုးကြယ္ခဲ့သည္။ ယင္းေစတီ၌ စြယ္ေတာ္၊ လက္ယာညႇပ္ရိုးေတာ္တို႔ ကိန္းဝပ္ေတာ္မူခဲ့သည္။

တဖန္ အေလာင္းေတာ္သည္ မိမိဝတ္ဆင္ထားသည့္ ကာသိတိုင္းျဖစ္ ပုဆိုးအဝတ္ေတာ္၌ ဤကာသိတိုင္းျဖစ္ အယတ္ေတာ္သည္ ေကာင္းလြန္းလွသည္။ အဖိုးတန္လြန္းလွသည္။ ေခ်ာေမြ႔လြန္းလွသည္။ လွပလြန္းလွသည္။ အေရာင္တလွ်မ္းလွ်မ္းျဖင့္လည္း ရဟန္းတို႔အား မသင့္ေလ်ာ္ပါေခ်-ဟု ၾကံစည္စဥ္းစားစဥ္ မိတ္ေဆြ ဃဋိကာရျဗဟၼာသည္ ပရိကၡရာ ၈-ပါးကို ယူေဆာင္ခဲ့၍ အေလာင္းေတာ္ျမတ္အား ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းေလသည္။

အေလာင္းေတာ္သည္ ဃဋိကာရျဗဟၼာ လွဴဒါန္းေသာ သကၤန္းျဖင့္ ရဟန္းအသြင္ယူကာ ပုဆိုးအစံုကို ေကာင္းကင္သို႔ ပစ္ေျမႇာက္ေတာ္မူျပန္သည္။ မဟာျဗဟၼာသည္ ပုဆိုးအစံုကို ပင့္ယူ၍ ျဗဟၼာျပည္၌ ရတနာအမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ျဖင့္ျပီးေသာ (၁၂)ယူဇနာ အျမင့္ ေစတီတည္၍ ဝတ္လဲေတာ္ကို ဌာပနာကာ ကိုးကြယ္ခဲ့ေလသည္။ ထိုေစတီသည္ ျဗဟၼာ့ျပည္မွ ဒုႆေစတီျဖစ္ေလသည္။ လက္ဝဲညႇပ္ရိုးေတာ္ဓာတ္လည္း  ျဗဟၼာ့ျပည္၌ ကိန္းဝပ္ေၾကာင္း ျဗဟၼေလာေကစဝါမကံ-ဟူေသာ ဗုဒၶဝံသပါဠိျဖင့္ သိသာသည္။

မဇၩိမေဒသ၊ ဂယာျမိဳ႔မွ (၇)မိုင္အကြာ၌ တည္ရွိေသာ ေဗာဓိပင္သည္လည္း ဘုရားရွင္ႏွင့္အတူ ဖြားျမင္ခဲ့ေသာ ဖြားဖက္ေတာ္ ကိုးကြယ္ရာ ပရိေဘာဂေစတီျဖစ္ျပီး ပလႅင္ေတာ္မွာ ဘုရားျဖစ္ခါနီးတြင္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ ပရိေဘာဂေစတီပင္ ျဖစ္ေလသည္။

ျမတ္စြာဘုရား၏ ဓာတ္ေတာ္မ်ားမွာ ဘုရားျဖစ္စကပင္ ေလာကအတြင္း ပ်ံ႔ႏွံ႔ကိန္းဝပ္ တည္ရွိေတာ္မူကုန္၏။ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူျပီးေနာက္ ေဗာဓိပင္အနီး၌ ခုနစ္သတၱာဟ (၄၉)ရက္ သီတင္းသံုးေတာ္မူခိုက္ ျမန္မာျပည္ ေအာက္ပိုင္း ရာမညတိုင္း၊ ဥကၠလာပဇနပုဒ္ (အသိတဥၨနျမိဳ႔)မွ လွည္းငါးရာျဖင့္လာေသာ တပုႆ ႏွင့္ ဘလႅိက ကုန္သည္ညီေနာင္တို႔သည္ ပ်ားမုန္႔ဆုပ္ႏွင့္ မုန္႔ၾကြက္က်စ္တို႔ကို လွဴဒါန္း၍ သရဏဂံုေဆာက္တည္ျပီး ကိုးကြယ္ရာေတာင္းေသာအခါ ဘုရားရွင္က ဆံေတာ္ရွစ္ဆူ ေပးသနားေတာ္မူ၏။

မိမိတို႔ဇနပုဒ္သို႔ေရာက္၍  အဆိုပါ ဆံေတာ္ရွစ္ဆူကို ဌာပနာ၍ ေစတီတည္ၾကေလသည္။ ထိုေစတီကား ယခုအခါ ရန္ကုန္ျမိဳ႔ရွိ ေရႊေတာင္ႀကီးတမွ် ခမ္းနားလွသည့္ ေရႊတိဂံု ေစတီေတာ္ႀကီးပင္ ျဖစ္၏။

ဘုရားရွင္သည္ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူ၍ ၉-လေျမာက္ ျပာသိုလ္ျပည့္ေန႔တြင္ သီဟိုဠ္ကၽြန္းသို႔ ၾကါေတာ္မူ၍ ဘီလူးတို႔အား တရားေဟာ၍ ကၽြတ္တန္းဝင္ေစေတာ္မူခဲ့သည္။ မဟာသုမနနတ္မင္း၏ေလွ်ာက္ထားခ်က္အရ ဆံေတာ္တစ္ဆုပ္ ခ်ီးျမႇင့္ေတာ္မူသည္။ ယင္းကို ဌာပနာ၍ ေစတီတည္ခဲ့ၾကရာ ယင္းေစတီသည္ မဟီယဂၤဏေစတီ-ဟု ယေနပတိုင္ သာသနာတြင္ ထင္ရွားေလသည္။

၅-ဝါေျမာက္တြင္လည္း သီဟိုဠ္နာဂဒီပသို႔ ၾကြေရာက္၍ ပတၱျမားပလႅင္အတြက္ စစ္ျဖစ္ၾကသည့္ စူေဠာဒရ၊ မဟာဒရ နဂါး တူအရီးတို႔အား ေခ်ခၽြတ္ေတာ္မူခဲ့သည္။ ပတၱျမားပလႅင္ကို အလွဴခ့၍ သီတင္းသံုးေတာ္မူခဲ့သည္။ နဂါးတို႔သည္ ပတၱျမားပလႅင္ကို ဌာပနာ၍ ေစတီတည္ခဲ့ရာ ယင္းေစတီေတာ္သည္ နာဂဒီပေစတီဟု ထင္ရွားေလသည္။

မဟာသကၠရာဇ္ (၁၄၈)ခုႏွစ္ ကဆုန္လျပည့္၊ အဂၤါေန႔တြင္ ဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္စံဝင္ေတာ္မူခဲ့ပါသည္။ အေလာင္းေတာ္ကို မီးသျဂိဳဟ္ျပီး မီးမ်ားျငိမ္းသြား၍ ေရႊတလားႀကီးဖြင့္လိုက္ေသာအခါ ျပိဳးျပိဳးျပက္ျပက္ အေရာင္မ်ား ထြက္ေနေသာ ဓာတ္ေတာ္ (၁)တင္းသား က်န္ပါသည္။

၁။ ေသြးကျဖစ္လာေသာ ဓာတ္ေတာ္ဆုိလွ်င္ အနီေရာင္ ျဖစ္ပါသည္။
၂။ အရိုးကျဖစ္ေသာ ဓာတ္ေတာ္ဆိုလွ်င္ အျဖဴေရာင္ ျဖစ္ပါသည္။
၃။ အသား၊ အသည္း၊ အဆုတ္၊ ႏွလံုးကျဖစ္ေသာ ဓာတ္ေတာ္ဆိုလွ်င္ အညိဳေရာင္ျဖစ္ပါသည္။

လြန္ခဲ့ေသာ အႏွစ္ႏွစ္ေထာင့္ငါးရာ ေခတ္အခါက ကုသိနာရံုအရပ္မွာ တစ္စိတ္ဆိုလွ်င္ ႏွစ္ျပည္ပဲ ရွိပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာကဲ့သို႔ ေလးျပည္တစ္စိတ္ မေခၚပါ။ ႏွစ္ျပည္ကို တစ္စိတ္ဟု ေခၚပါသည္။ ထိုဓာတ္ေတာ္ (၈)စိတ္တို႔ကို ေဒါဏပုဏၰားသည္ အသီးသီးေဝငွေလသည္။

ဓာတ္ေတာ္ေဝစုရေသာ မင္းတို႔သည္ အသီးသီး ေစတီတည္ၾကသည္မွာ (၁၀)ဆူ အေရအတြက္ရွိသည္။
၄င္းတို႔မွာ---
၁။ ရာဇျဂိဳဟ္ျပည္၌ ၁-ဆူ
၂။ ေဝသာလီျပည္၌ ၁-ဆူ
၃။ ကပလဝတ္ျပည္၌ ၁-ဆူ
၄။ အလႅကပၸျပည္၌ ၁-ဆူ
၅။ ရာမရြာ၌ ၁-ဆူ
၆။ ေဝဌဒီပကတိုင္း၌ ၁-ဆူ
၇။ ပါေဝယ်ကတိုင္း၌ ၁-ဆူ
၈။ ကုသိနာရံု၌ ၁-ဆူ
(ယင္း ေစတီ ၈-ဆူကို ဓာတ္ေတာ္ တစ္စိတ္သားစီ  ဌာပနာသည္)။
၉။ ပိပၸလိတိုင္း၌ မီးေသြးဌာပနာ ၁-ဆူ
၁၀။ ေဒါဏပုဏၰား ဓာတ္ေတာ္ျခင္သည့္ ျပည္ေတာင္း ဌာပနာ၍ တည္ေသာေစတီ ၁-ဆူ အားျဖင့္ ၁၀-ဆယ္တို႔ ျဖစ္ကုန္၏။

မီးမေလာင္ဘဲနဲ႔ က်န္ေနေသာ ဓာတ္(၇)ပါး ရွိပါသည္။
နဖူးသင္းက်စ္ရိုး ၁-ခု
ညႇပ္ရိုး ၂-ေခ်ာင္း
စြယ္ေတာ္ ၄-ဆူ ဤ (၇)ခုတို႔သည္ မပ်က္မစီး တစ္သားတည္း တည္ရွိေနပါသည္။ ပါဠိလို အသမၻိႏၵဓာတု-ဟုေခၚပါသည္။ ပင္ကို သရီရကာယျဖစ္ေသာ အေသြး၊ အသား၊ အရိုးေတာ္မ်ားသည္ အလံုးကေလး (ဓာတ္ေတာ္) ျဖစ္သြားခဲ့၍ ပါဠိဘာသာအားျဖင့္ သမၻိႏၵဓာတု-ဟုေခၚသည္။

* သိၾကားမင္းသည္ ေဒါဏပုဏၰား၏ ေခါင္းေပါင္းထဲ ညႇပ္ထားေသာ လက္ယာအထက္ စြယ္ေတာ္တစ္ဆူကို ယူ၍ တာဝတႎသာနတ္ျပည္မွ စူဠာမဏိ္ေစတီ၌ ဌာပနာ၍ ကိုးကြယ္သည္။

* ေဇယ်ေသန နဂါးမင္းသည္ ျပာႏွင့္ဖံုးထားေသာ လက္ယာေအာက္ စြယ္ေတာ္ကို တန္ခိုးျဖင့္ပင့္ယူ၍ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားစြာ ကိုးကြယ္ေလသည္။ ယင္းစြယ္ေတာ္သည္ ေနာက္-သီဟိုဠ္ကၽြန္း၊ ပုလတၳိပုရျမို႔ ေသာမာယတီ၌ ကိန္းဝပ္သည္ဟု အဆိုရွိသည္။

* ဂႏၶာရတိုင္း၌ေနဖူးေသာ ဗ်ာဒိတ္ေတာ္ရ ရဟန္းေတာ္တပါးသည္ ေဒါပုဏၰား ခါးပိုက္ထဲထည့္ထားသည့္ လက္ဝဲအထက္ စြယ္ေတာ္တဆူကို ကုသိုလ္စိတ္ျဖင့္ ပင့္ယူ၍ ဂႏၶာရတိုင္း၊ ေစတိယေတာအုပ္၌ ေစတီတည္ထား ကိုးကြယ္ခဲ့ေလသည္။ ဂႏၶာရတိုင္းသို႔ ေရာက္သြားေသာ စြယ္ေတာ္သည္ ဂႏၶာရတိုင္း သာသနာပ်က္ေသာအခါ တရုတ္ျပည္မွ ဘုန္းႀကီးမ်ား လာပင့္သြားသည္။

* အရွင္သာရိပုတၱရာ၏တပည့္ ေခမာမည္ေသာ ရဟႏၲာအရွင္ျမတ္သည္ ေခါင္းတလားကို မဖြင့္ခင္ကပင္ လက္ဝဲေအာက္စြယ္ေတာ္ကို တန္ခိုးျဖင့္ပင့္၍ ျဗဟၼဒတ္မင္းသို႔ အပ္ႏွင္းခဲ့သည္။

* ကလိဂၤတိုင္းမွာ စစ္ျဖစ္၍ ေစတီ, ပုထိုးမ်ား အကုန္လံုး အဖ်က္ဆီးခံရေသာအခ်ိန္မွာ မင္းသမီးတပါးက ဆံထံုးထဲထည့္ျပီး ပင္လယ္ထဲ သေဘၤာႏွင့္ထြက္ေျပးကာ သီဟိုဠ္သို႔ ပို႔လိုက္သည္။ ယခုအခါ သီဟိုဠ္ကၽြန္း ကႏၷီအမည္ရွိေသာျမိဳ႔၌ ကိန္းဝပ္ေတာ္မူလ်က္ ရွိပါသည္။

ဗုဒၶဘာသာတရားကို ရိုေသကိုင္းရႈိင္းေသာ ဘုရင္မ်ားသည္ ႏိုင္ငံအရပ္ရပ္၌ ေစတီတည္ျပီး ျငိမ္းေအးေသာ ဗုဒၶဓာတ္ေတာ္ကို ဌာပနာတည္ထားကိုးကြယ္ၾကသည္။
အေသာကမင္းလက္ထက္ ေရာက္ေသာအခါ ဓာတုေစတီ (၈)ဆူသည္ ႏွစ္(၂၀၀)ၾကာျပီျဖစ္ေသာေၾကာင့္
ေဆြးျပီးျပိဳက်ခဲ့ပါသည္။ ခ့်ဳထဲ၊ ေတာထဲ ေရာက္ကုန္ပါသည္။ အေသာကဘုရင္သည္ ေန႔စဥ္ အိႏၵိယျပည္ကို သြားျပီး ေစတီေတာ္မ်ားကို ရွာပါသည္။ အေသာကဘုရင္ႏွင့္ ျမတ္စါာဘုရား ပရိနိဗၺာန္စံျပီးၾကားမွာ ႏွစ္ေပါင္း (၂၀၀)ၾကာပါသည္။ ဓာတ္ေတာ္မ်ားကို ျပန္တူးရာ တစ္တင္းသား အကုန္လံုး ျပန္ရပါသည္။

ရွစ္ဆူေသာေစတီေတာ္မ်ားထဲမွ ဓာတ္ေတာ္တစ္တင္းကို (၈၄၀၀၀)ပံုျပီးအသီးသီးျဖန္႔ျပီး ဌာပနာတို္က္မွာ ထားေသာအခါ ကမၻာေျမႀကီးေပၚမွာ ဘုရားဓာတ္ေတာ္မ်ား ျပန္႔သြားပါသည္။ ေစတီေပါင္း (၈၄၀၀၀)တည္ေဆာက္ခဲ့ရာ ယခုတိုင္ ဖူးျမင္ႏိုင္ပါေသးသည္။

ယခုျမန္မာျပည္တြင္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔သည္ ေစတီအေဆာက္အဦးတို႔ကို အတင့္အတယ္၊ အလွအပမ်ားျဖင့္ ျပဳလုပ္၍ ကိုးကြယ္ျခင္းနည္းလမ္းမ်ားမွာ အဘယ္ကဆင္းသက္လာေသာနည္းမ်ားျဖစ္ပါသနည္းဟုဆိုရေသာ္၊ ေရွးမာဂဓလူမ်ိဳးမ်ားကပင္ ဆင္းသက္လာေသာနည္းမ်ားပင္ျဖစ္ေလသည္။ အဘယ္အရာကိုေထာက္၍ ေရွးအစဥ္အဆက္က ေစတီရွိေၾကာင္းကို သိရသနည္းဆိုလွ်င္ ရွင္ေဂါတမရွိစဥ္အခါကပင္ ေ၀သာလီျပည္၏ ျမိဳ႕ေထာင့္တြင္၊ စပေလေစတီရွိသည္။ ေရွးမာဂဓ အဘယ္အရာကို အထိမ္းအမွတ္ျပဳ၍ ေစတီျပဳလုပ္ပါသနည္းဆိုေသာ္ မာဂဓလူမ်ိဳးတို႔သည္ မိမိတို႔ၿမိဳ႕သည္ စည္ပင္ဖြံ႕ၿဖိဳး၍ လူေနအေႁခြအရံ အုတ္အုတ္ေသာင္းေသာင္း မရွိေစျခင္းငွါ၎၊  ၎ၿမိဳ႕၏ အဆက္မပ်က္မစီး ရွည္ေစျခင္းငွါ၎ ၿမိဳ႕ရိုးျပင္ဘက္၊ ၿမိဳ႕ေထာင့္တို႔၌ ေစတီအေဆာက္အဦးကိုျပဳလုပ္တတ္ၾကေလသည္။ ၎ေစတီအတြင္း၌ အဘယ္အရာကို ဌာပနာျပဳလုပ္ၾကပါသနည္းဆိုေသာ္၊ ေဗဒင္က်မ္းလာ နကၡတ္တို႔လာသည့္အတိုင္း အခ်ိန္၊ အခါ၊ ကာလ၊ စသည္တို႔ကို ေရြးခ်ယ္၍ ယဇ္နတ္ပူေဇာ္ရန္ ေရတြင္းမွ်ေလာက္၊ အက်ယ္အ၀န္း၊ အနက္ရွိေသာ တြင္းႀကီးထဲသို႔ ေဘာဇဥ္ခဲဘြယ္ႏွင့္တကြ အစားအေသာက္အျပည့္အစံုတို႔ကို ျပင္ဆင္ျပီးလွ်င္၊ ၎တြင္းေပၚက အုတ္ျဖင့္စီမံ၍ စပါးပံုသ႑ာန္ျဖစ္ေစ၊ ခ်ည္၀င္ပံုသ႑ာန္ျဖစ္ေစ အဂၤေတသရြက္တို႔ျဖင့္ မြမ္းမံျပီးလွ်င္ အတင့္အတယ္ အဘြယ္အရာျပဳလုပ္ထားတတ္ၾကေလသည္။ ၎အရာကို ၿမိဳ႕စေတးသည္ဟူ၍လည္းေခၚၾကသည္။ ေစတီဟူ၍လည္းေခၚၾကသည္။ ထူပါရံုဟုလည္းေခၚသည္။ ပါသာဒဟူ၍လည္းေခၚသည္။ ကူဟူ၍လည္းေခၚသည္။
၎အေၾကာင္းကို သာ၍ထင္ရွားေစျခင္းငွါ သက္ေသခံက်မ္းဂန္ပါဠိတို႕ႏွင့္ျပေပဦးမည္။ ၎ေရွးအထက္က မာဂဓလူမ်ိဳးတို႕ အသံုးအစြဲျပဳေသာ နာမပညတ္၊ ေ၀ါဟာရ အရပ္ရပ္တို႕ကို ဓါတ္ပစၥည္းနည္းႏွင့္တကြ ေမာဂၢလာန္မဂဓသဒၵါက်မ္း၌ ထိုသို႕ေသာျမိဳ႕ကို အေၾကာင္းျပဳ၍။ ။ယုထုကူနံဒီေဃာစ၊ ဟူ၍သဒၵါက်မ္း၌ ေလ့လာေသာအခါ ေနာင္လာေနာက္သားတို႕ လိမၼာကၽြမ္းက်င္ေစရန္ ဥဒါဟရုဏ္ ထုတ္ေဆာင္၍ သုတ္တင္ျပေလသည္မွာ။ ။ထုအဘိတၱေ၀။ ကုသေဒၵ။ ။ဧေတဟိေပါေဟာတိ။ ဧေတသံဒီေဃာစ။ ဒီဃ၀ိဓါနသာမတၱိယာၾသတၱဘာေ၀ါ။ ။ေစတီယံ။ ။ကပႏၱိနဒႏၱိဧတၳာတိကူေပါ။ ။ဥဒါပနံ။ ဤကား ယုထုကူနံဒီေဃာစ၊ ဟူ၍ပါဠိလာရွိသည္ႏွင့္အညီ သုတ္၏ အရာအတိတ္ကိုထုတ္ေဆာင္၍ အစိတ္ျပေသာ ဥဒါဟရုဏ္သုတ္၏ အစဥ္ပါဠိမ်ားျဖစ္သတည္း။ ၎အရာတြင္ သိသာရံုမ်သာ။ ျမန္မာလို ျပန္ဆို၍ျပပါမည္။
ဧတၳ ဤၿမိဳ႕၌။ ယုမိႆေနာ၊ အေႁခြအရံမ်ားေစျခင္းငွါ၎။ ထုအဘိတၱေ၀၊ တင့္တယ္ဘြယ္ရာ အသေရရွိေစျခင္းငွါ၎။ ကုသေဒၵ၊ အသံမစဲေစျခင္းငွါ၎။ ဒီဃ၀ိဓါနသာမတၱိယာ၊ အရွည္သျဖင့္ အစီအရင္ႏွင့္ျပည့္စံု၍။ ၾသတၱဘာေ၀ါ၊ စိုးရိမ္ေၾကာက္ရႊံ႕ဘြယ္ မရွိေစျခင္းငွါ၎။ ဧတၳတိ၊ ဤၿမိဳ႕၌။ ယု၀ႏၱိသဟာ၀တၱႏၱိ၊ တၿပိဳင္နက္တည္းႏွင့္တကြစီရင္ေသာ။ ယူေပါ၊ လူေယာက်ၤား၏။ ယညယဌိ၊ ယဇ္ပူေဇာ္ေသာဌာနကို။ ပါသာေဒါ၊ ျပႆဒ္ဟူ၍၎။ ထ၀ိယတီတိ၊ ထိုသို႕တည္ထားရာအရပ္ကို။ ထူေပါ၊ ထူပါရံုဟူ၍၎။ ေစတိယံ ေစတီဟူ၍၎။  ဧတၳတိ၊ ဤအရပ္၌။ ကပႏၱိနဒႏၱိ၊ ငိုေႂကြးျမည္တမ္းျခင္းေၾကာင့္လည္း။ ကူေပါ၊ ကူ (ဂူ)လည္းမည္ကုန္၏။ ဥဒပါနံ၊ ေရတြင္းလည္းရ၏။ ဧေတဟိ၊ ထိုအလံုးစံုတို႕ကို။ ေပါ၊ ပစၥည္းသက္သည္။ ေဟာတိ၊ ျဖစ္၏။
ေပါ၊ ပစၥည္းသက္၏ ဟူ၍ျပဆိုေသာ သဒၵါ၏ပရိယာယ္အဓိပၸါယ္မွာ၊ ၿမိဳ႕ရြာစီရင္ျခင္း၊ အသေရရွိေစျခင္း၊ ေဘးရန္ကင္းေစျခင္း အက်ိဳးကိုရျခင္းသည္၊ ၿမိဳ႕စေတးခံရေသာ ( ေပါေသာ) ေယာက်ၤား၏ အေၾကာင္းခံေၾကာင့္ျဖစ္သတည္းဟု ဆိုလ္ိုသတည္း။ ၎ျပင္လည္း ထူပါရံု၊ ေစတီ၊ ကူ (ဂူ) ဟူ၍ အစရွိေသာ နာမည္တို႔သည္လည္း ၎အစရွိေသာ နာမည္ကိုအစြဲျပဳ၍ေခၚဆိုေလသတည္း။ မဂဓေခၚ ပါသဒဟူေသာအရာ၏အမည္ကို ျမန္မာျပႆဒ္ဟူေသာအမည္ႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္၍ေခၚသည္။ ထူေပါ ဆိုေသာ အမည္ကို ျမန္မာ၌ႏႈိင္းယွဥ္စရာမရွိေသာေၾကာင့္ ၎မာဂဓအမည္ကိုပင္ ေၾကာင္းတူသံကြဲ၊ ထူပါရံုဟူ၍၎ မည့္ေခၚေလသည္။ ေစတီ၊ ကူ (ဂူ) ဆိုေသာအရာ၏ အမည္မွ်ားသည္ ျမန္မာ၌ ႏႈိင္းယွဥ္စရာ မရွိေသာေၾကာင့္ အထက္ပါနည္းအတိုင္း ေၾကာင္းတူသံကြဲအသံစြဲကာ မည့္ေခၚေသာအမည္မ်ားပင္ျဖစ္ေလသည္။ ၎ျမန္မာအေခၚ အမည္နာမ စကားအခ်ိဳ႕တို႕သည္ မာဂဓပါဠိပ်က္စကားျဖစ္ကုန္၏။
ထို႕ေၾကာင့္ ျမန္မာျပည္၌ ျပႆဒ္၊ ေစတီ၊ ထူပါရံု၊ ကူ (ဂူ) ဟူ၍ေခၚၿပီးသမုတ္ၾကေလသည္။ ၎အရပ္ဌာန အမည္တို႕သည္ မာဂဓ လူမ်ိဳးတို႕က ဆင္းသက္ေၾကာင္းကို ထင္ရွားေစသည္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ မည့္ေခၚၾကျခင္းပင္ျဖစ္သည္။  ၎ကို ေမာဂၢလံမာဂဓသဒၵါက်မ္းကျပဆိုသည့္အတိုင္းသိရေလသည္။  ျမန္မာျပည္မွာလည္း ေရွးအထက္က က်န္ရစ္မင္းသည္၊ အာနႏၵာေစတီကို တည္လုပ္စဥ္အခါက ေမာင္ညိဳသား ေမာင္ျဖဴကို၊ ဌာပနာတိုက္သြင္းေၾကာင္းကို နတ္ရာဇ၀င္ေဟာင္တစ္ေစာင္တြင္ ေတြ႕ရေလသည္။ သထံုရွင္ဘုရင္ မႏူဟာမင္းလက္ထက္တြင္လည္း လူစြမ္းေကာင္း ကုလား ဗ်တ္၀ိကို ဖမ္းဆီး၍ သတ္ျပီးလွ်င္ လက္ႏွစ္ဖက္၊ ေျခႏွစ္ဖက္တို႕ကို ျမိဳ႕ေထာင့္ေလးေထာင့္မွာ စေတးျပီးလွ်င္ ဥေကၡာင္းကို ျမိဳ႕တံခါး၀မွာ ျမဳပ္၍ ကိုယ္အေသြးအသားတို႔ကို ၿမိဳ႕ရိုးပတ္လည္မွာလွည့္ေစ၍ လိမ္းက်န္သည္ဟု ရာမညရာဇ၀င္သ စာတန္းေဟာင္းတစ္ေစာင္တြင္ ေတြ႔ဘူးေလသည္။ ဤကား ေစတီ၏ မူလျပဳလုပ္ျခင္း အေၾကာင္းအရာတို႔ကို စစ္ေဆး၍ျပသလိုက္ျခင္းပင္ျဖစ္ေလသည္။

သက္ေတာ္ထင္ရွား ဘုရားရွင္ႏွင့္မျခား ေစတီေတာ္၌ ၾကည္ညိဳစိတ္ထားပါလွ်င္ တူညီေသာအက်ိဳးမ်ား ရရွိႏိုင္ေၾကာင္း ဝိမာနဝတၳဳပါဠိေတာ္တို႔၌ လာရွိပါသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ေျမာက္ျမားလွစြာေသာ ကမၻာအရပ္ရပ္ရွိ ေစတီ, ပုထိုး တို႔ကို ဘုရားတပည့္ေတာ္တို႔သည္ အရပ္ဌာနအားလံုးတို႔၌ တည္ရွိေသာ အလံုးစံုေသာ ဓာတ္ေတာ္ကိန္းေအာင္ ေစတီေတာ္အေပါင္းကို၄င္း၊ သာရီရိကေမြေတာ္ႏွင့္ မဟာေဗာဓိပင္အေပါင္းကို၄င္း၊ အလံုးစံုေသာ ဆင္းတုေတာ္ဟူ အဆူဟူသမွ်ကို၄င္း ေန႔,ညဥ့္မျပတ္ အခါခပ္သိမ္း ဆယ္လက္ေျမႇာက္မိုး ရွိခိုးဦးခ် ကန္ေတာ့ၾကပါကုန္စို႔-ဟူ၍ အၾကံျပဳလ်က္

Phyo thu

No comments:

Post a Comment